Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Under the pleasure dome. Kenneth Angers film rituals

Tytuł:
Under the pleasure dome. Kenneth Angers film rituals
Pod kopułą przyjemności. Filmowe rytuały Kennetha Angera
Autorzy:
Banaś, Emilia
Słowa kluczowe:
Kenneth Anger, experimental cinema, avant-garde film, queer art, masculinity, occultism, cultural revolution
Kenneth Anger, kino eksperymentalne, film awangardowy, sztuka queer, męskość, okultyzm, rewolucja kulturowa
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis concerns the cultural analysis of two films by director Kenneth Anger: "Fireworks" (1947) and "Scorpio Rising" (1963). The following chapters will briefly discuss the most important elements important to the artist's work. A subgenre of experimental cinema, called trance film, will be distinguished to highlight the techniques used by Anger to create a psychedelic atmosphere and sensory experiences that go beyond traditional interpretations of the medium. Drawing on the theories of researcher Raewyn Connell, presented in her book “Masculinities”, this thesis will show how the films of Kenneth Anger challenge conventional ideas about masculinity, contributing to a deeper understanding of various masculine identities.Additionally, the most important influences and inspirations that shaped the director's creative expression will be summarized. In this context, it will be examined how Kenneth Anger's work reflects the cultural context of the 1960s and early 1970s in the United States, especially during the period of increased activity of countercultural movements. Additionally, the changing perception of experimental films in the United States during the early to mid-20th century will be addressed to show how avant-garde cinema gained recognition as a legitimate form of artistic expression.

Niniejsza praca dotyczy kulturoznawczej analizy dwóch filmów reżysera Kennetha Angera: „Fireworks” (1947) i „Scorpio Rising” (1963). W kolejnych rozdziałach zostaną pokrótce omówione najważniejsze elementy istotne dla twórczości artysty. Wyodrębniony zostanie podgatunek kina eksperymentalnego, zwany filmem transowym, aby podkreślić techniki stosowane przez Angera w tworzeniu psychodelicznej atmosfery i doznań zmysłowych wykraczających poza tradycyjne interpretacje tego medium. Czerpiąc z teorii badaczki Raewyn Connell, przedstawionych w książce „Masculinities”, niniejsza praca pokaże, w jaki sposób filmy Kennetha Angera kwestionują konwencjonalne wyobrażenia o męskości, przyczyniając się do głębszego zrozumienia różnych męskich tożsamości.Dodatkowo podsumowane zostaną najważniejsze wpływy i inspiracje, które ukształtowały ekspresję twórczą reżysera. W tym kontekście zostanie zbadane, w jaki sposób dorobek Kennetha Angera odzwierciedla kontekst kulturowy lat sześćdziesiątych i wczesnych siedemdziesiątych XX wieku w Stanach Zjednoczonych, szczególnie w okresie wzmożonej aktywności ruchów kontrkulturowych. Ponadto poruszona zostanie kwestia zmieniającego się postrzegania filmów eksperymentalnych w Stanach Zjednoczonych od początku do połowy XX wieku, aby pokazać, w jaki sposób kino awangardowe zyskało uznanie jako pełnoprawna forma ekspresji artystycznej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies