Tytuł pozycji:
National landscape as a medium of cultural memory in Snoilsky’s "Svenska bilder"
The aim of this article is to illuminate, from an ecocritical perspective, the spacial
aspect of cultural memory in Carl Snoilsky’s cycle of poems Svenska bilder (Swedish Pictures).
According to Jan Assmann, cultural memory locates its signs in a natural space, whereby whole
landscapes can also function as a medium of cultural memory. Consequently, they become
semanticised, elevated in their entirety to the status of a sign. Thus, a landscape becomes
a topographical text of cultural memory, a place of memory that Assmann calls mnemotopos.
Drawing on one of the most important tropes of ecocritical thought, i.e. the pastoral, the article
examines how Snoilsky’s collection of poems presents the Swedish landscape and how this
landscape becomes a vehicle of cultural memory.
Celem niniejszego artykułu jest naświetlenie spacjalnego aspektu pamięci kulturowej w cyklu wierszy Carla Snoilsky’ego Svenska bilder z perspektywy ekokrytycznej. Według Jana Assmanna pamięć kulturowa umieszcza swoje znaki w naturalnej przestrzeni, przy
czym jako medium pamięci kulturowej mogą funkcjonować także całe krajobrazy. Ulegają one
wówczas semantyzacji, zostają w całości podniesione do rangi znaku. Krajobraz staje się topograficznym tekstem pamięci kulturowej, miejscem pamięci, które Assmann nazywa mnemotoposem. Bazując na jednym z najważniejszych tropów myśli ekokrytycznej – sielance – artykuł bada, jak zbiór wierszy Snoilsky’ego prezentuje szwedzki krajobraz oraz w jaki sposób ów
krajobraz staje się nośnikiem pamięci kulturowej.