Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

National landscape as a medium of cultural memory in Snoilsky’s "Svenska bilder"

Tytuł:
National landscape as a medium of cultural memory in Snoilsky’s "Svenska bilder"
Det nationella landskapet som kulturminnets medium i Snoilskys "Svenska bilder"
Autorzy:
Żurawska, Elżbieta
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
ecocriticism
Svenska bilder
mnemotopos
arl Snoilsky
cultural memory
ekokrytyka
sielanka
Carl Snoilsky
pastoral
pamięć kulturowa
Język:
szwedzki
ISBN, ISSN:
18973035
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://www.ejournals.eu/Studia-Litteraria/2023/Volume-18-Issue-1/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The aim of this article is to illuminate, from an ecocritical perspective, the spacial aspect of cultural memory in Carl Snoilsky’s cycle of poems Svenska bilder (Swedish Pictures). According to Jan Assmann, cultural memory locates its signs in a natural space, whereby whole landscapes can also function as a medium of cultural memory. Consequently, they become semanticised, elevated in their entirety to the status of a sign. Thus, a landscape becomes a topographical text of cultural memory, a place of memory that Assmann calls mnemotopos. Drawing on one of the most important tropes of ecocritical thought, i.e. the pastoral, the article examines how Snoilsky’s collection of poems presents the Swedish landscape and how this landscape becomes a vehicle of cultural memory.

Celem niniejszego artykułu jest naświetlenie spacjalnego aspektu pamięci kulturowej w cyklu wierszy Carla Snoilsky’ego Svenska bilder z perspektywy ekokrytycznej. Według Jana Assmanna pamięć kulturowa umieszcza swoje znaki w naturalnej przestrzeni, przy czym jako medium pamięci kulturowej mogą funkcjonować także całe krajobrazy. Ulegają one wówczas semantyzacji, zostają w całości podniesione do rangi znaku. Krajobraz staje się topograficznym tekstem pamięci kulturowej, miejscem pamięci, które Assmann nazywa mnemotoposem. Bazując na jednym z najważniejszych tropów myśli ekokrytycznej – sielance – artykuł bada, jak zbiór wierszy Snoilsky’ego prezentuje szwedzki krajobraz oraz w jaki sposób ów krajobraz staje się nośnikiem pamięci kulturowej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies