Tytuł pozycji:
Divinización del fútbol a base del diario deportivo Marca.
- Tytuł:
-
Divinización del fútbol a base del diario deportivo Marca.
Sakralizacja futbolu na podstawie dziennika sportowego Marca.
Divinization of football based on the sports newspaper Marca.
- Autorzy:
-
Janik, Daniel
- Słowa kluczowe:
-
metafory, piłka nożna, religia, sakralizacja
metaphors, football, religion, divinization
metáforas, fútbol, religión, divinización
- Język:
-
hiszpański
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
El objetivo principal de esta tesis es averiguar por qué se utilizan tantas referencias religiosas en el ámbito futbolístico. El primer capítulo describe el fútbol como el fenómeno social, cultural, económico y político. El segundo capítulo abarca los rasgos y las funciones de la prensa deportiva (sobre todo en España), donde se analiza también su lenguaje, tanto con sus aspectos positivos como negativos. El tercer capítulo trata sobre el concepto de metáfora y cómo ésta influye en la vida cotidiana y en el deporte. Por otra parte, se indican los factores comunes entre el deporte y la religión. El cuarto capítulo explica el concepto de divinización, indica la metodología de nuestro trabajo y, sobre todo, incluye el análisis práctico de los titulares procedentes del diario deportivo Marca. Nuestro análisis se divide en el análisis cuantitativo y cualitativo. El análisis cualitativo se divide en secciones según los campos semánticos, desde los más frecuentes hacia los menos frecuentes. Por último, exponemos nuestras conclusiones finales.
Głównym celem naszej pracy jest zbadanie dlaczego w obszarze piłki nożnej używa się tak wielu odniesień do religii. Pierwszy rozdział opisuje ten sport jako zjawisko społeczne, kulturowe, ekonomiczne i polityczne. Drugi rozdział obejmuje cechy i funkcje prasy sportowej (przede wszystkim w Hiszpanii), gdzie analizowany jest także jej język, zarówno w jego pozytywnym, jak i negatywnym aspekcie. Trzeci rozdział mówi o pojęciu metafory oraz jaki ma ona wpływ na życie codzienne i sport. Z drugiej strony, przedstawiane są wspólne czynniki pomiędzy sportem, a religią. Czwarty rozdział wyjaśnia pojęcie sakralizacji, wskazuje metodologię naszej pracy oraz, przede wszystkim, zawiera analizę praktyczną tytułów artykułów pochodzących z dziennika sportowego Marca. Nasza analiza jest podzielona na analizę ilościową oraz jakościową. Analiza jakościowa dzieli się według pól semantycznych, zaczynając na tych pojawiających się najczęściej, kończąc na tych, które pojawiają się najrzadziej. Na koniec, przedstawiamy podsumowanie naszych obserwacji.
The main object of this thesis is to find out why so many religious references are used in football. The first chapter describes football as a social, cultural, economic, and political phenomenon. The second chapter covers the features and functions of the sports press, especially in Spain, where we also analyse its language, with its positive and negative aspects. The third chapter deals with the concept of metaphor and how it influences everyday life and sports. On the other hand, we indicate the common factors between sport and religion. The fourth chapter explains the concept of divinization, indicates the methodology of our work, and, above all, includes the practical analysis of the headlines from the sports newspaper Marca. Our research is divided into quantitative and qualitative analysis. The qualitative analysis is divided into sections according to the semantic fields, from the most frequent to the least frequent. Finally, we present our final conclusions.