Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Understanding and implementing sustainabilityby Polish designers : owners of small, independent fashion brands

Tytuł:
Understanding and implementing sustainabilityby Polish designers : owners of small, independent fashion brands
Autorzy:
Murzyn-Kupisz, Monika
Kiss, Orhidea Edith
Szilágyi -Csüllög, Mónika
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
sektor odzieżowy
fashion designers
slow fashion
entrepreneurship
sustainable fashion
fashionpreneurs
culturpreneurs
zrównoważona moda
Poland
fashion
SMEs
moda
odzież
projektanci mody
Polska
clothing
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
20833296
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Implementing sustainable development goals defined by UNESCO encompasses diverse activities and spheres of contemporary life, including the issues of responsible production and consumption (goal 12). The fashion sector is often mentioned in this context and considered both ethically and environmen-tally problematic, especially taking into account clothing overproduction coupled with decreasing of its quality and offshoring to non -European countries. Fashion designers - owners of independent fashion brands based in specific local contexts - seem to be especially well prepared to implement in practice the idea of sustainable fashion often also referred to as responsible, ethical or slow fashion. The paper presents results of a qualitative exploratory research among Polish small, independent fashion firms. Analysing in -depth interviews with creative entrepreneurs based in different parts of Poland (Kraków, Łódź, Bytom, Warsaw, other cities and towns), the investigation considers issues such as: how do they understand the concept of sustainable fashion, how do they implement it in their entrepreneurial activities, what challenges and opportunities do they see in this respect, especially taking into account that their entrepreneurial activities situate them between the more symbolic -economy oriented creative sector and the more practically -oriented traditional garment and apparel sector?

Wdrażanie celów zrównoważonego rozwoju zdefiniowanych przez UNESCO obejmuje różnorodne działania i sfery współczesnego życia, w tym kwestie odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji (cel 12). Sektor odzieżowy jest często wymieniany w tym kontekście i uważany za problematyczny, zarówno pod względem etycznym, jak i środowiskowym, zwłaszcza biorąc pod uwagę nadprodukcję ubrań, połączoną z obniżeniem ich jakości i offshoringiem do krajów pozaeuropejskich. Projektanci mody - właściciele niezależnych marek modowych działających w określonych kontekstach lokalnych - wydają się być szczególnie dobrze przygotowani do wdrażania w praktyce idei zrównoważonej mody, często określanej również jako odpowiedzialna, etyczna lub tzw. slow fashion. Artykuł prezentuje wyniki jakościowego badania eksploracyjnego wśród polskich małych, niezależnych firm modowych, przeprowadzonego w ramach projektu badawczego EcoFashion4V4 wspartego przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki w latach 12.2022-03.2023. Analizując pogłębione wywiady z projektantami - kreatywnymi przedsiębiorcami reprezentującymi sektor mody z różnych części Polski (Kraków, Łódź, Bytom, Warszawa, inne miasta i miejscowości), w opracowaniu uwzględniono takie kwestie, jak: jak rozumieją oni koncepcję zrównoważonej mody, jak wdrażają ją w praktyce swojej działalności gospodarczej, jakie wyzwania i szanse widzą w tym zakresie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że ich działalność przedsiębiorcza sytuuje się pomiędzy sektorem kreatywnym zorientowanym na gospodarkę symboliczną, a bardziej praktycznie ukierunkowanym tradycyjnym sektorem odzieżowym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies