Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Contemporary educational space for university students and young people with intellectual disabilities : integration through social interaction

Tytuł:
Contemporary educational space for university students and young people with intellectual disabilities : integration through social interaction
Autorzy:
Pietrzak, Małgorzata
Sobocha, Ewelina
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
interakcje społeczne
social interaction
inclusion
inkluzja
intellectual disability
niepełnosprawność intelektualna
przestrzeń edukacyjna
educational space
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
25437585
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/jpe/article/view/2472  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
W artykule przedstawiono pojęcie przestrzeni edukacyjnej. Wymogi stawiane nowym czasom i wyzwaniom cyfrowego świata spowodowały konieczność transformacji miejsca edukacji, w tym uwzględniając osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Na podstawie wspólnych działań edukacyjnych młodzieży akademickiej z Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Krakowie, prowadzonych w latach 2016-2022, dokonano obserwacji zmian postaw młodzieży w zależności od przestrzeni, w której organizowane były zajęcia. Skupiono się na wpływie przestrzeni publicznej (placówki naukowe i kulturalne, instytucje publiczne, przestrzenie rekreacyjne) na możliwości poznawcze młodzieży i stymulowanie relacji interpersonalnych. Założeniem autorek było ukazanie znaczenia i potencjału edukacyjnego przestrzeni publicznej jako naturalnego środowiska aktywności młodzieży akademickiej i z niepełnosprawnością intelektualną wspierającego integracje w interakcjach społecznych. W wyniku podjętych działań stwierdzono, iż współczesną przestrzeń edukacyjną powinno wyróżniać: zróżnicowanie przyrodnicze, kulturowe; dostępność komunikacyjno-medialna; obecność małej architektury sprzyjającej nawiązywaniu kontaktów oraz bogactwo relacji okolicznościowych.

Objectives of the research: The study focused on the influence that public spaces (scientific and cultural institutions, public institutions, and recreational spaces) have on the cognitive abilities of young people and their ability to stimulate interpersonal relationships. The main objective was to show the significance and educational potential of public spaces as a natural environment for the joint activities of university students and students with intellectual disabilities and the extent to which they support the process of integration through social interaction. Research methods: This observation was based on the joint educational activities of university students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University and pupils with intellectual disabilities from Special School and Education Center No. 3 in Krakow; it was conducted between 2016 and 2022. A short description of the context of the issue: The article refers to the concept of educational space and addresses the need to transform the existing places of education, including those frequented by people with disabilities, in order to meet the requirements of the changing times and the challenges of the digital world. A shift in the attitudes of the young people involved was observed in relation to the space in which classes were conducted. Research findings: Using unconventional ideas and teaching resources and modifying traditional educational methods and practical activities in public spaces are effective ways to break down barriers and overcome various difficulties and limitations, both for university students and those with intellectual disabilities. From the perspective of people with intellectual disabilities, meetings in public spaces enrich them with a valuable social experience, familiarize them with new situations, and teach them how to cope with unusual or unpredictable events. Conclusions and recommendations: As a result of the research, it was found that a contemporary educational space should be distinguished by the following: natural and cultural diversity, communication and media accessibility, and the presence of small urban architectural elements conducive to establishing contacts and enabling a variety of circumstantial relationships.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies