Tytuł pozycji:
"Piosenka jest dobra na wszystko" czy "Nie wierzę piosence"? Powszechna edukacja muzyczna jako "edukacja piosenkowa"
Celem artykułu jest przedstawienie rezultatów analizy podstaw programowych i podręczników do przedmiotu "muzyka" w powszechnej edukacji muzycznej w Polsce i ich interpretacja jako "edukacji piosenkowej". Edukacja piosenkowa to sposób realizacji edukacji odwołujący się do muzycznej popkultury w zakresie: hegemonii piosenki jako gatunku, wyboru i formy przedstawiania literatury muzycznej, komentowania i interpretowania muzyki, zakresu wiedzy o muzyce, budowania wizerunku dziedziny muzyki i uniwersalności konwencji popkulturowej, struktury systemu powszechnej edukacji muzycznej. Jako element tego systemu edukacja piosenkowa zyskuje sankcję kulturową, prowadząc ku "świadomości piosenkowej" i "kulturze piosenkowej".
The aim of this article is to present the results of an analysis of the core curricula and textbooks for the subject "music" in universal music education in Poland and their interpretation as "song education". Song education is a method of education that refers to musical pop culture in the fields of the hegemony of song as a genre, the choice and form of presenting music literature, commenting on and interpreting music, the scope of knowledge about music, building the image of music and the universality of pop culture conventions, and the structure of the universal music education system. As part of this system, song education gains cultural approval, leading to “song awareness” and "song culture".