Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A Drohobycz and a Berlin childhood : Bruno Schulz and Walter Benjamin

Tytuł:
A Drohobycz and a Berlin childhood : Bruno Schulz and Walter Benjamin
Drohobyckie i berlińskie dzieciństwo : Bruno Schulz i Walter Benjamin
Autorzy:
Czabanowska-Wróbel, Anna
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
Walter Benjamin
modernizm
studia nad dzieciństwem
Bruno Schulz
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/32710  Link otwiera się w nowym oknie
http://journals.pan.pl/dlibra/publication/96357/edition/83105/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Artykuł poświęcony porównaniu wybranych aspektów obrazu dzieciństwa w twórczości Brunona Schulza i Waltera Benjamina (zwłaszcza w jego Berlińskim dzieciństwie oraz Ulicy jednokierunkowej). Dzieciństwo urodzonych w 1892 roku twórców miało za tło metropolię (Berlin) i prowincjonalny Drohobycz, ale posiadało wiele wspólnych cech kultury mieszczaństwa o żydowskich korzeniach. Wspólne dla obu twórców są również wywiedzione z tradycji żydowskiej i na modernistyczny sposób przetworzone mesjańskie aspekty wizji dziecka. Kreacyjne a zarazem niszczycielskie jego cechy ukazane przez obu autorów pozwalają im na zbudowanie własnego obrazu twórcy, który obdarzony jest zdolnością dziecięcego, sensualnego poznania.

This is a comparative analysis of some aspects of the representation of childhood in the work of Bruno Schulz and Walter Benjamin (primarily in Schulz’s Cinamon Shops and Benjamin’s Berlin Childhood around 1900). They were both born in 1892. Although one grew up in Berlin, a European metropolis, and the other in a provincial town about one thousand kilometres to the east, their childhood was by and large shaped by a common Central-European bourgeois Jewish culture of the late 19th century. We can find in the work of both writers references to the theme of a messianic childhood, derived from the Jewish tradition and reinterpreted in the Modernist manner. Both Schulz and Benjamin use the creative as well as destructive aspects of that myth to construct their own versions of an image of a creative artist equipped with the faculty of a childlike sensitivity and cognition.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies