Tytuł pozycji:
Nauczanie ze świadomością ELF oraz postawa nauczycieli w odniesieniu do materiałów dydaktycznych : wyniki mini-ankiety
Niniejszy artykuł skupia się na wpływie wyników badań nad językiem angielskim jako lingua
franca (ang. English as a lingua franca – ELF) na nauczanie języka angielskiego w odniesieniu
do materiałów dydaktycznych, a w szczególności na sposób, w jaki kultura i różne odmiany
języka angielskiego są w nich przedstawione. Odchodzenie od tradycyjnego nauczania
języka angielskiego opartego na normach wyznaczonych przez rodzimych użytkowników języka
angielskiego wymaga dokładnej oceny obecnych przekonań i założeń nauczycieli oraz ewaluacji
ich działań w klasie. Celem artykułu jest analiza dominujących postaw nauczycieli wobec
rozwoju, jaki niosą za sobą badania nad językiem angielskim jako lingua franca. W pierwszej
części omówiono kilka istotnych zagadnień teoretycznych dotyczących ELF i ich implikacje
dla nauczania języka angielskiego, biorąc pod uwagę przede wszystkim materiały dydaktyczne.
Przedstawiona została również koncepcja nauczania ze świadomością ELF (ang. ELF-aware teaching). Następnie zaprezentowane zostały wyniki badania, które miało na celu ocenę,
czy nauczyciele języka angielskiego w Polsce propagują pedagogikę opartą na ELF,
która skupia się na różnorodności kulturowej. Zanalizowana została postawa respondentów
wobec sposobu, w jaki różne kultury i akcenty są przedstawione w materiałach dydaktycznych.
The present article focuses on the impact of English as a Lingua Franca (ELF) research on English language pedagogy in relation to teaching materials and, more specifically, the way culture and different varieties of English are included in them. Moving beyond the traditional native speaker norm-based approach to teaching English requires a substantial reassessment and rethinking of teachers’ current beliefs, assumptions and classroom practices. The author seeks to investigate teachers' prevailing attitudes towards this development. The first part of the paper discusses some vital theoretical issues concerning ELF and their implications for teaching English with special attention paid to classroom materials. The concept of ELF-aware teaching is also introduced. The findings of the empirical study which aimed at investigating whether English language teachers in the Polish context follow ELF-aware pedagogy based on cultural diversity are presented then. More specifically, the respondents' attitudes towards ELT materials embracing various cultures and accents are discussed.