Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Umowa o pracę na okres próbny po zmianach z 2023 r.

The contribution pertains to the amendments to the Labour Code concerning employment contract for a probationary period that were enacted in 2023 in the course of transposition of the Directive 2019/1152 on transparent and predictable working conditions. Author introduces characteristic features of employment contract for probationary period, provisions of the Directive 2019/1152 relating to probationary period, new Labour Code regulations on the length of probationary period, admissibility of a renewal of a contract for probationary period, as well as the prohibition of terminating an employment contract with notice or applying a measure having the outcome equivalent to termination of an employment contract. Author pays attention to practical problems of applying new provisions, and he emphasizes incoherencies that were created in the process of implementing the Directive 2019/1152. In author's opinion, de lege ferenda it would be appropriate to abolish the separated contract of employment for probationary period, and to give the parties the option to agree on a probationary period as a component of a fixed-term contract or an open-ended contract.

Przedmiotem opracowania są zmiany kodeksu pracy dotyczące umowy o pracę na okres próbny, które zostały wprowadzone w 2023 r. w ramach wdrażania dyrektywy 2019/1152 o przejrzystych i przewidywalnych warunkach pracy. Autor przedstawia cechy charakterystyczne umowy o pracę na okres próbny, postanowienia dyrektywy 2019/1152 w sprawie okresu próbnego, nowe regulacje kodeksowe dotyczące długości okresu próbnego, dopuszczalności ponownego zawarcia umowy na okres próbny, a także zakazu rozwiązania umowy za wypowiedzeniem lub stosowania działania mającego skutek równoważny z rozwiązaniem umowy za wypowiedzeniem. Zwraca uwagę na praktyczne problemy stosowania nowych przepisów oraz podkreśla niespójności, które powstały w procesie wdrażania dyrektywy 2019/1152. Zdaniem autora de lege ferenda pożądana jest rezygnacja z odrębnego rodzaju umowy na okres próbny oraz umożliwienie stronom uzgodnienia okresu próbnego jako składnika umowy na czas określony lub umowy na czas nieokreślony.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies