Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przeciw wykluczeniu : amerykański przykład omawiania lektury - Zabić drozda Harper Lee

Tytuł:
Przeciw wykluczeniu : amerykański przykład omawiania lektury - Zabić drozda Harper Lee
Against exclusion : the American example of classroom reading - To Kill a Mockingbird by Harper Lee
Autorzy:
Kania, Agnieszka
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
Zabić drozda
lektura
wykluczenie
close reading
To Kill A Mockingbird
uważne czytanie
exclusion
literary education
edukacja literacka
obligatory reading
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20820909
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/legalcode
Linki:
https://didactica.up.krakow.pl/article/view/10661/9803  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
In the Polish and American education systems, the approach to discussing a literary work as a school’s obligatory reading is treated differently. One of the most popular novels discussed in the US is To Kill a Mockingbird by Harper Lee. An institution called "Facing History and Ourselves" has prepared a comprehensive set of materials for teachers entitled Teaching Mockingbird. Study Guide. Its strengths include a multi-aspect approach to a novel with complex themes (racism, justice, morality), talking about the past, but also its testimony to the times in which it was created. The authors of the study emphasise the responsible attitude of the teacher who deals with difficult topics, as well as the involvement of students in unhurried and careful reading, so that they can see its literary and formative values, referring to the personal experiences of each reader. Such a model of reading is worth considering in Polish literary education, where the current excess of obligatory readings does not allow for similar solutions.

W polskim i amerykańskim systemie edukacji odmiennie traktowane jest podejście do omawiania dzieła literackiego jako lektury obowiązkowej w szkole. Jedną z najpopularniejszych powieści omawianych w USA jest "Zabić drozda" Harper Lee. Instytucja Facing History and Ourselves przygotowała kompleksowy zestaw materiałów dla nauczycieli pt. "Nauczanie o droździe. Przewodnik". Jest to wieloaspektowe podejście do powieści o złożonej tematyce (rasizm, sprawiedliwość, moralność), opowiadającej o przeszłości, ale także będącej świadectwem czasów, w których powstała. Autorzy opracowania podkreślają odpowiedzialną postawę nauczyciela, który zajmuje się trudnymi tematami, a także zaangażowanie uczniów w niespieszną i uważną lekturę, aby mogli dostrzec jej walory literackie i formacyjne, odwołując się do osobistych doświadczeń. Taki model czytelnictwa warto rozważyć w polskiej edukacji literackiej, w której obecny nadmiar lektur obowiązkowych nie pozwala na podobne rozwiązania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies