Tytuł pozycji:
Przeciw wykluczeniu : amerykański przykład omawiania lektury - Zabić drozda Harper Lee
In the Polish and American education systems, the approach to discussing a literary work as a school’s obligatory reading is treated differently. One of the most popular novels discussed in the US is To Kill a Mockingbird by Harper Lee. An institution called "Facing History and Ourselves" has prepared a comprehensive set of materials for teachers entitled Teaching Mockingbird. Study Guide. Its strengths include a multi-aspect approach to a novel with complex themes (racism, justice, morality), talking about the past, but also its testimony to the times in which it was created. The authors of the study emphasise the responsible attitude of the teacher who deals with difficult topics, as well as the involvement of students in unhurried and careful reading, so that they can see its literary and formative values, referring to the personal experiences of each reader. Such a model of reading is worth considering in Polish literary education, where the current excess of obligatory readings does not allow for similar solutions.
W polskim i amerykańskim systemie edukacji odmiennie traktowane jest podejście do omawiania dzieła literackiego jako lektury obowiązkowej w szkole. Jedną z najpopularniejszych powieści omawianych w USA jest "Zabić drozda" Harper Lee. Instytucja Facing History and Ourselves przygotowała kompleksowy zestaw materiałów dla nauczycieli pt. "Nauczanie o droździe. Przewodnik". Jest to wieloaspektowe podejście do powieści o złożonej tematyce (rasizm, sprawiedliwość, moralność), opowiadającej o przeszłości, ale także będącej świadectwem czasów, w których powstała. Autorzy opracowania podkreślają odpowiedzialną postawę nauczyciela, który zajmuje się trudnymi tematami, a także zaangażowanie uczniów w niespieszną i uważną lekturę, aby mogli dostrzec jej walory literackie i formacyjne, odwołując się do osobistych doświadczeń. Taki model czytelnictwa warto rozważyć w polskiej edukacji literackiej, w której obecny nadmiar lektur obowiązkowych nie pozwala na podobne rozwiązania.