Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Conservative pedagogy and contemporary Polish pedagogical thought

Tytuł:
Conservative pedagogy and contemporary Polish pedagogical thought
Autorzy:
Śliwerski, Bogusław
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
ideologia edukacyjna
educational ideology
Poland
conservative pedagogy
philosophy of education
Polska
pedagogika konserwatywna
teoria edukacji
filozofia edukacji
educational theory
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
24504572
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The subject of the analysis is the state of metatheoretical research concerning contemporary conservative thought in the pedagogical sciences. The lack of a philosophical syntheses of the essence of conservatism, which could provide the basis for the development of conservative pedagogy, results in the need to develop a theoretical map of thought in order to be able to recognize its different traditions and trends. The author justifies the need for synthetic research in order to create a clear map of the geography of conservative pedagogical thought, its representatives, and key publications for Polish teachers. The article also presents a critical assessment of the current state of research and research methods in this field since Poland's political transformation of 1989. The author demands that conservatism be included in studies of pedagogical thought, to make sure it is not merely being used in ideological disputes and to ensure that its essential value is considered in the process of nurturing and educating young generations.

Przedmiotem analizy jest stan badań metateoretycznych, które dotyczą współczesnej myśli konserwatywnej w naukach pedagogicznych. Brak filozoficznych syntez istoty konserwatyzmu, które są podstawą rozwoju pedagogiki konserwatywnej, skutkuje koniecznością opracowania mapy teoretycznej myśli, by możliwe było rozpoznanie różnych jej tradycji i nurtów. Autor uzasadnia potrzebę prowadzenia badań syntetycznych, by powstała zrozumiała dla polskich nauczycieli mapa geografii pedagogicznej myśli konserwatywnej, jej przedstawicieli i kluczowych publikacji, a także prezentuje krytycznie dotychczasowy stan i metody badań w tym zakresie po 1989 roku. Autor upomina się o uwzględnienie w opracowaniach myśli pedagogicznej konserwatyzmu, by nie był on wykorzystywany do prowadzenia sporów ideologicznych, ale uwzględniał istotną jego wartość w procesie wychowania i kształcenia młodych pokoleń.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies