Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Materialization of music in exhibition space : the exhibition "Jan A.P. Marzyciel" and "Music in the main role. Polish composers in the American film industry"

Tytuł:
Materialization of music in exhibition space : the exhibition "Jan A.P. Marzyciel" and "Music in the main role. Polish composers in the American film industry"
Materializacja muzyki w przestrzeni wystawienniczej : ekspozycja "Jan A.P. Marzyciel" i "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym"
Autorzy:
Syska, Rafał
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
film
muzyka
multimedialność
muzeum
wystawa
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788367881234
Linki:
https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/58204AC9-371D-4CB7-2260-A53FDFFCE34D  Link otwiera się w nowym oknie
https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/944/Interdyscyplinarne%20spojrzenie%20na%20sztuk%C4%99%20i%20kultur%C4%99%20%E2%80%93%20inspiracje%20i%20badania%20..pdf#page=48  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Tematem tekstu jest analiza zjawiska wystawiennictwa muzycznego, na przykładzie ekspozycji "Jan A.P. Marzyciel", jaka miała miejsce w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" w Krakowie oraz "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym", której wernisaż odbył się 2 lipca 2023 roku w Muzeum imienia Kazimierza Pułaskiego w Warce. Uobecnienie się muzyki w przestrzeni wystawienniczej nie jest zagadnieniem nowym. W nowoczesnym muzealnictwie narracyjnym audiosfera odgrywa ważną rolę, oddziałując zarówno na warstwę informacyjną wystaw, jak również na sferę emotywną doświadczenia odbiorczego. Pełni funkcje podobne do tych, jakie praktykowane są w medium filmowym – jako towarzyszący fabule komponent audio-scenografii. Słyszalna jest w kategoriach ambientowego tła, izolowanych dźwięków wzmagających dramatyzm, komunikatu lokującego czasoprzestrzenny koloryt wystawienniczej narracji. Bywa także tematem wystawy – zwłaszcza w ekspozycjach monograficznych poświęconych kompozytorom, artystom lub epokom muzycznym. Wówczas wychodzi na plan pierwszy, eksperymentując z rozmaitymi formami komunikacji z audio-widzem. Tak jest w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Haus der Musik w Wiedniu czy na sławnej wystawie czasowej "David Bowie Is". Problematyczne jest w tych miejscach ufizycznienie i uprzestrzennienie muzyki, bo wystawa w pierwszym rzędzie jest przestrzenią, dialogiem perspektyw i ruchem zwiedzającego. Obraz skupia i obramowuje obiekt. Muzyka i dźwięk (mimo nowych narzędzi technologicznych) buduje przekaz o wiele bardziej otwarty i trudny do okiełznania. Wystawa "Jan AP Marzyciel" zmierzyła się w mikroskali z tymi fundamentalnymi aporiami, łącząc obiekt fizyczny (instrumenty muzyczne), opowieść o procesie twórczym (partytury i dokumentacje) i recepcję muzyki (opinie krytyków i nagrody), z próbą ucieleśnienia muzyki (oraz filmu) w formie wielkoformatowych projekcji wchodzących ze sobą w dialog i zamieniających przestrzeń wystawy w rodzaj performatywnej sceny. I tej optyce poświęcone jest tekst pokonferencyjny.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies