Tytuł pozycji:
Human capital management at Polish universities
In Poland, the trends in the condition of the academic profession are in line in its most important directions with the transformation of the world. Another important problem are the salaries in the universities, which, though relatively lower than those in business, are compensated by high professional status and a relatively low risk. A brief analysis of global trends related to changes in academic professions tends to take reflection on changing the system of human capital management in Polish universities. This article aims to analyze the direction of changes in human resources management in universities in Poland. The change in the management of human capital indicates a deepening diversification of the university and, consequently, how to manage staff. However, some dominant trends towards the direction of creating entrepreneurial universities can be seen, in place of the traditional academic structures and cultures. This involves a fundamental change of ethos of researcher which ceases to be a mission and becomes a project carried out in a competitive market ventures.
W Polsce trendy w zawodzie nauczyciela akademickiego są zgodne z jego najważniejszymi kierunkami transformacji na świecie. Innym ważnym problemem są zarobki w uniwersytetach, które, choć relatywnie niższe niż w biznesie, są kompensowane przez wysoki status zawodowy i relatywnie niskie ryzyko. Krótka analiza globalnych trendów związanych ze zmianami w zawodach akademickich skłania do podjęcia refleksji nad zmianą systemu zarządzania kapitałem ludzkim w polskich uczelniach. Celem artykułu jest analiza kierunków zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi na uniwersytetach w Polsce. Zmiany w zarządzaniu kapitałem ludzkim wskazują na pogłębiające się zróżnicowanie uczelni, a co za tym idzie, jak zarządzać personelem. Jednak widać niektóre dominujące tendencje w kierunku tworzenia uniwersytetów przedsiębiorczych, w miejsce tradycyjnych struktur akademickich i kultur. To pociąga za sobą zasadniczą zmianę etosu naukowca, który przestaje być misją.