Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Should I stay or should I board? : willingness to wait with real-time crowding information in urban public transport

Tytuł:
Should I stay or should I board? : willingness to wait with real-time crowding information in urban public transport
Autorzy:
Szarata, Andrzej
Cats, Oded
Fonzone, Achille
Drabicki, Arkadiusz
Kucharski, Rafał
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
public transport
RTCI
real-time crowding information
willingness to wait
overcrowding
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
22105395
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210539523000196?via%3Dihub  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Overcrowding is a major phenomenon affecting travel experience in urban public transport, whose negative impacts can be potentially mitigated with real-time crowding information (RTCI) on public transport vehicle departures. In this study, we investigate the willingness to wait (WTW) with instantaneous RTCI to avoid the in-vehicle (over)crowding the passenger faces, focusing specifically on urban crowding context (i.e. bus and tram systems). We conduct a stated-preference survey in Krakow (Poland), where we examine the choice probability between boarding now a more crowded vehicle vs. waiting at the stop for a less-crowded PT departure, and estimate a series of discrete choice models. Results show that 50-70% of respondents consider skipping a first departure which is excessively overcrowded and 10-30% would skip a vehicle with moderate standing crowding on-board. Acceptable waiting times typically range between 2 and 13 min, depending on crowding level and propensity to arrive on-time, but may even exceed 20 min in individual cases. These findings indicate that RTCI can induce a substantial WTW, affecting travel behaviour. We discuss its implications for mitigating service disruptions and demand management policies, including prospective support for public transport recovery in the aftermath of covid-19 crisis.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies