Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Symfonia umarłych", albo polifoniczność po persku

Tytuł:
"Symfonia umarłych", albo polifoniczność po persku
"Symphony of the dead" or Persian polyphony
Autorzy:
Rakowiecka-Asgari, Karolina
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
Persian fiction
Abbas Ma'rufi
perska proza współczesna
Iranian novel
powieść irańska
polyphony
Michaił Bachtin
Mikhail Bakhtin
polifonia
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788377306604
Prawa:
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Copyright
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest analiza Samfoni-ye mordegān (Symfonii umarłych) powieści irańskiego pisarza Abbasa Ma'rufiego, jako przykładu oryginalnej techniki polifonicznej. Biorąc pod uwagę ewolucję terminu "polifonia" sformułowanego pierwotnie przez Michaiła Bachtina oraz różne definicje tego pojęcia w ramach rozmaitych podejść teoretycznych a także w różnych dyscyplinach, autorka podkreśla potrzebę poszerzania badań nad polifonią o inne niż zachodnia tradycje literackie dla lepszego zrozumienia tego wieloaspektowego zjawiska. Analiza powieści Ma'rufiego wykazuje, że jej polifoniczność nie daje się definiować w kategoriach bachtinowskiej koncepcji dialogowości. Źródłem wielogłosowej konstrukcji są raczej inspiracje muzyczną polifonią i symfonicznością, które Ma'rufi transponuje na język powieści. Artykuł bada metody, z pomocą których tekst literacki odtwarza muzyczną wielowymiarowość symfonii z wykorzystaniem języka poetyckiego, zwrotów deiktycznych, techniki palimpsestu oraz inter- i metakulturowych odniesień. Inspirowana niewątpliwie perską tradycją literacką, powieść twórczo ją rozwija, osiągając dzięki temu oryginalną formę polifoniczną.

The paper aims at the analysis of Samfoni-ye mordegān (Symphony of the Dead), a novel by Iranian writer Abbas Ma’rufi, as an example of original polyphonic technique. Considering the evolution of the term ‘polyphony’, originally formulated by Mikhail Bakhtin, and its varying definitions within multiple theoretical and disciplinary approaches, the author underlines the importance of including non-Western literary traditions in its study to expand our understanding of polyphony. As they point out, the polyphonic construction of the Symphony of the Dead does not follow the original dialogue-centred Bakhtin definition of the term. It tends to benefit from musical understanding of polyphonic and symphonic construction, transposing it to the language of a novel. As demonstrated, Ma’rufi recreates the musical multidimensionality of a symphony using poetic language, deictic shifts, palimpsest technique, inter- and meta-cultural references. Inspired by the Persian literary tradition, the novel creatively develops its patterns, resulting in an original approach to polyphony.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies