Tytuł pozycji:
Teoria wartości czy teoria dóbr w szkole? : realizm metafizyczny czy fenomenologia realistyczna w pedagogice? : zagadnienia aksjologii edukacyjnej i edukacji aksjologicznej
The author shows in the present paper (in this article) the issues of theory of values and theory of goods, in the context of school. The author discusses the question of the goods and of the values from the point of view of metaphysical realism, so called the Philosophical School from Lublin (mainly H.Kiereś, B.Kiereś) and from side of realistic phenomenology, so called the Phenomenological School from Kraków (R.Ingarden, W.Stróżewski). The issue of educational axiology and axiological education was shown in the relation to research into popular opinions on school and the research of the system of the values (the system of the goods).
Autor ukazuje w niniejszym artykule zagadnienia teorii wartości i teorii dóbr, w kontekście szkoły. Autor omawia kwestię dóbr i wartości z punkru widzenia realizmu metafizycznego tzw.filozoficznej szkoły lubelskiej (głównie H.Kiereś, B.Kiereś) i ze strony realistycznej fenomenologi, tzw. fenomenologicznej szkoły krakowskiej (R.Ingarden, W.Stróżewski). Zagadnienie aksjologii edukacyjnej i edukacji aksjologicznej zostało ukazane w odniesieniu do badań popularnych opinii na temat szkoły i badań systemu wartości (systemu dóbr).