Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stefana Szumana koncepcja wychowania estetycznego wobec liberalizmu kulturowego (u źródeł)

Tytuł:
Stefana Szumana koncepcja wychowania estetycznego wobec liberalizmu kulturowego (u źródeł)
Stefan Szumans conception of aesthetic education in the face of cultural liberalism (at sources)
Autorzy:
Tytko, Marek Mariusz
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Słowa kluczowe:
filozofia
edukacja
education through art
Read Herbert (1893-1968)
pedagogy of culture
wychowanie estetyczne
nauki o sztuce
history
aesthetic education
teoria wychowania
education
upbringing
Second Republic of Poland (Republic of Poland II)
pedagogy
Szuman Stefan (1889-1972)
pedagogika
philosophy
fine arts
kulturoznawstwo
wychowanie
wychowanie przez sztukę
pedagogika kultury
cultural studies
historia
art sciences
literaturoznawstwo
kultura
literature
theory of education
culture
sztuki piękne
II Rzeczpospolita Polska
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33675  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The author in the article presents early, Polish, Szuman's conception (from 1925 year) regarding to aesthetic (aesthetical) education (education through art). Stefan Szuman (born in 1889 in Torun, died in 1972 in Warsaw), was the Polish professor of pedagogy and psychology in Jagiellonian University in Cracow (1928-1960), doctor of medicine (Germany, München 1914) and the doctor of philosophy (Poland, Poznan 1926). He created original, axiological, realistic, transcendental (transcendent), soulful, deep feeling, experiential-cognitive conception of education through art. His conception was created in Poland before Herbert Read’s conception in England. This Szuman's theory is the alternative (optional) in the face of cultural liberalism, which was presented by Herbert Read. The whole of this Szuman's conception was described (analysed) by Marek M. Tytko, Ph. D. in his doctor's thesis entitled: Stefan Szuman's conception education through art (Jagiellonian University, Cracow 2006).

Autor artykułu przedstawia polską, wczesną, Szumanowską koncepcję (z 1925 r.) odnoszącą się do wychowania estetycznego (wychowania przez sztukę). Stefan Szuman (urodzony w 1889 w Toruniu, zmarły w 1972 w Warszawie), byl polskim profesorem pedagogiki i psychologii (psychologii pedagogicznej) w Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakow (1928-1960), doktorem medycyny (Niemcy, Monachium 1914) i doktorem filozofii (Polska, Poznań 1926). Stworzył oryginalną, aksjologiczną, realistyczną, transcendentalną (transcendentną), duchową, głęboko uwrażliwioną, eksperymentalno-poznawczą koncepcję edukacji przez sztukę. Jego koncepcja była stworzona w Polsce przed koncepcją Herberta Reada w Anglii. Ta Szumanowska teoria jest alternatywna (opcjonalna) wobec kulturowego liberalizmu, który zaprezentował Herbert Read. Całość tej Szumanowskiej koncepcji została opisana (zanalizowana) przez dra Marka M. Tytko w jego dysertacji doktorskiej pt. Stefana Szumana koncepcja wychowania przez sztukę (Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2006).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies