Tytuł pozycji:
Stefana Szumana pedagogika kultury (próba syntezy)
Tekst jest próbą syntezy humanistycznej koncepcji Stefana Szumana (1889-1972) z zakresu filozofii, pedagogiki i kulturoznawstwa. Artykuł dotyczy pedagogiki kultury, w szczególności człowieka, udziału wartości w procesie wychowania. Autor próbuje odczytać fundamenty Szumanowskiej teorii wartości (dóbr), ważnych także dla wychowania przez sztukę. Koncepcja Szumana przynależy do personalizmu, do personalistycznej pedagogiki kultury. Z Szumanowskiej antropologii (filozofii człowieka) wynika aksjologia (filozofia wartości), którą należy określić jako realistyczną (realizm filozoficzny). Szumanowska koncepcja należy do sfery wychowania przez kulturę, edukacji kulturalnej, edukacji artystycznej.
The text is a trial of synthesis of humanistic conception by Stefan Szuman (1889-1972) from the area of Philosophy, Pedagogy and Culture Studies. The article concerns pedagogy of culture, especially - a man, the participation of values in the process of upbringing. The author tries re-read the fundament of Szuman's theory of value (good), that are important also for education through art. Szuman's conception belongs to personalism, to personalistic pedagogy of culture. Szuman's axiology (philosophy of value) results from Szuman's anthropology (philosophy of a man), that should be described as realistic (philosophical realism). Szuman's conception belongs to sphere of upbringing through culture, cultural education, artistic education.