Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The problem of influence of Jacob Boehme’s theosophy on Georg Wilhelm Friedrich Hegel’s idealistic system

Tytuł:
The problem of influence of Jacob Boehme’s theosophy on Georg Wilhelm Friedrich Hegel’s idealistic system
Problem wpływu teozofii Jakuba Böhmego na idealistyczny system Georga Wilhelma Fryderyka Hegla
Autorzy:
Kwiatkowski, Fryderyk
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
idealizm
dialectic
zachodnia ezoteryka
Hegel
Holy Trinity
idealism
theosophy
Böhme
mistycyzm
teozofia
Western esotericism
dialektyka
trójca święta
mysticism
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20831978
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Linki:
http://www.apcz.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/view/szhf.2016.043/10437  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33867  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Educated historians of philosophy reluctantly expose connections between Western esotericism and the mainstream modern philosophy esotericism is usually associated with intellectual quackery, which leads many of its followers to heresy and exclusion from the Christian world. However, prominent representatives of the european philosophy sometimes drew their inspiration from esoteric knowledge, e.g. G. Bruno and Spinoza from kabbalah or F. W. J. Schelling from F. C. Oetinger’s theosophy. G. W. F. Hegel was probably aware that the esoteric thought played an essential role in the establishing of the modern scientific method. Therefore, in his Lectures on the History of Philosophy he devoted a separate chapter to J. Boehme, who provided the basis for the modern dialectic in his theosophy. The author of this article makes a comparative analysis between the elected elements of Boehme’s and Hegel’s thought and exposes many structural similarities in their works. At the same time, the author suggests that Boehme’s theory could have been an important source of inspiration for Hegel, especially in the early phase of his intellectual development.

Związki między zachodnią ezoteryką i filozofią nowożytną głównego nurtu są niechętnie eksponowane przez wykształconych historyków filozofii. Ezoteryka jest przede wszystkim kojarzona z intelektualną szarlatanerią, która wielu z jej wyznawców sprowadziła na drogę herezji i duchowego wykluczenia ze świata chrześcijańskiego. Wybitni przedstawiciele filozofii europejskiej jednak nierzadko czerpali inspiracje z wiedzy ezoterycznej - G. Bruno i Spinoza z kabały czy F. W. J. Schelling z teozofii F. C. Oetingera. G. W. F. Hegel był prawdopodobnie świadom, że myśl ezoteryczna odegrała niebagatelną rolę w ukształtowaniu się nowożytnej metody naukowej. Dlatego w swoich Wykładach z historii filozofii poświęcił osobny rozdział J. Böhmemu, który w swojej teozofii dał podstawy pod nowocześnie pojmowaną dialektykę. Autor niniejszego artykułu dokonuje analizy porównawczej między wybranymi aspektami myśli Böhmego i Hegla, wskazując na wiele podobieństw strukturalnych w ich twórczości. Jednocześnie sugeruje, że koncepcja Böhmego mogła stanowić istotne źródło inspiracji dla Hegla, przede wszystkim we wczesnej fazie jego intelektualnego rozwoju.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies