Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A propos de quelques conséquences de la détermination axiologique du droit administratif à travers la catégorie du bien commun

Tytuł:
A propos de quelques conséquences de la détermination axiologique du droit administratif à travers la catégorie du bien commun
About some consequences of the axiological determination of administrative law through the category of the common good
O niektórych konsekwencjach aksjologicznego uwarunkowania prawa administracyjnego kategorią dobra wspólnego
Autorzy:
Jakimowicz, Wojciech
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
legal situation
administrative competence
droit public subjectif
bien commun
sytuacja prawna
kompetencja administracyjna
dobro wspólne
public interest
interes publiczny
public subjective law
intérêt public
compétence administrative
common good
situation juridique
publiczne prawo podmiotowe
Język:
francuski
ISBN, ISSN:
16449126
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0
Linki:
https://rocznikiadministracjiiprawa.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=619158  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
W artykule podjęto próbę uchwycenia istoty prawa administracyjnego z aksjologicznego punktu widzenia. Rozważania oparto na założeniu, że cały polski system prawny ukierunkowany jest perspektywą dobra wspólnego, które w przypadku prawa administracyjnego wymaga "pozytywnej" realizacji, a nie jedynie działań z nim niesprzecznych. Rozważania mają na celu wykazanie, że kategoria interesu publicznego ściśle związana z kategorią dobra wspólnego stanowi element aksjologicznie spajający prawo administracyjne jako wspartą na konstytucyjnym fundamencie "konstrukcję nośną" całego systemu prawa. Wyrazem realizacji dobra wspólnego jest działanie w indywidualistycznie pojmowanym interesie publicznym, w którego konstrukcji nie zakłada się z góry jego prymatu lub podporządkowania interesowi indywidualnemu. W artykule wskazano na wpływ tak ujmowanej istoty prawa administracyjnego na charakter wybranych konstrukcji tego prawa dotyczących sytuacji prawnych "klasycznych" podmiotów prawa.

Cet article entreprend une tentative de saisir l’essence du droit administratif d’un point de vue axiologique. Les considérations sont basées sur la prémisse que tout le système du droit polonais est orienté par la perspective du bien commun qui dans le cas du droit administratif exige non seulement des actions non-contradictoires par rapport à ce bien, mais aussi une réalisation "positive". Nos considérations ont pour l’objectif de démontrer que la catégorie d’intérêt public, intimement liée avec celle de bien commun, constitue un élément axiologique qui consolide le droit administratif en tant que "construction portante", basée sur les fondements constitutionnels, de tout le système du droit. La réalisation du bien commun se manifeste à travers l’action dans l’intérêt public considéré d’un point de vue individualiste, dans la construction de laquelle on n’admet pas à priori sa priorité ou sa subordination par rapport à l’intérêt individuel. L’article démontre l’influence de l’essence du droit administratif ainsi définie sur le caractère de quelques constructions de ce droit concernant les situations juridiques des sujets "classiques"de ce droit.

The article attempts to capture the essence of administrative law from an axiological point of view. The considerations were based on the assumption that the entire Polish legal system is oriented towards the common good, which in the case of administrative law requires "positive", and not only actions that are "no contrary to it". The considerations aim to demonstrate that the category of public interest, closely related to the category of the common good, is an axiological element that unites administrative law as a "load-bearing structure" of the entire legal system supported by a constitutional foundation. The expression of the implementation of the common good is acting in an individually understood public interest, the construction of which does not assume its primacy or subordination to individual interest. The article indicates the impact of the essence of administrative law understood in this way on the nature of selected constructions of this law regarding the legal situations of "classic" entities of this law.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies