Tytuł pozycji:
Commentary on the resolution of the Polish Supreme Court dated 20 April 2023 (III CZP 122/22)
In its resolution of 20 April 2023, the Polish Supreme Court for the first time unequivocally ruled on the scope of the State Treasury’s succession in the case of entities struck off the National Court Register (NCR). The Supreme Court correctly determined that the State Treasury is the general legal successor of entities struck off the NCR and that this succession includes not only its assumption of the rights but also of the obligations of those entities, with the State Treasury’s liability for the liabilities acquired after the legal predecessor being limited to the property acquired after that predecessor. This, in turn, led the Supreme Court to the final (equally well-founded) conclusion that a creditor of an entity struck off the NCR who asserts his claim against the new debtor, i.e. the State Treasury, is not required to prove the acquisition by the State Treasury of the property of the entity struck off the NCR resulting in the State Treasury’s liability for the acquired liabilities because the determination of the property from which the creditor may obtain satisfaction occurs at the stage of enforcement proceedings.
W uchwale z 20 kwietnia 2023 r. Sąd Najwyższy po raz pierwszy jednoznacznie wypowiedział się na temat zakresu sukcesji Skarbu Państwa po podmiotach wykreślonych z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Sąd Najwyższy prawidłowo ustalił, że Skarb Państwa jest ogólnym następcą prawnym podmiotów wykreślonych z KRS, a sukcesja ta obejmuje nie tylko wstąpienie w prawa, ale i obowiązki tych podmiotów, przy czym odpowiedzialność Skarbu Państwa za zobowiązania nabyte po poprzedniku prawnym ogranicza się do mienia nabytego po tym poprzedniku. To z kolei doprowadziło Sąd Najwyższy do ostatecznego (równie zasadnego) wniosku, że wierzyciel podmiotu wykreślonego z KRS, który dochodzi swojej wierzytelności wobec nowego dłużnika, tj. Skarbu Państwa, nie ma obowiązku wykazywania nabycia przez Skarb Państwa mienia podmiotu wykreślonego z KRS skutkującego odpowiedzialnością Skarbu Państwa za nabyte zobowiązania, gdyż ustalenie mienia, z którego wierzyciel może uzyskać zaspokojenie, następuje na etapie postępowania egzekucyjnego.