Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Two models of trust in health care

Tytuł:
Two models of trust in health care
Dwa modele zaufania w opiece zdrowotnej
Autorzy:
Głos, Aleksandra
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
Bohnet I.
altruism
Mansbridge J.
new medical technologies
health care
altruizm
nowe technologie medyczne
health care reform
Bohnet I/
reforma służby zdrowia
opieka zdrowotna
Howson A.
zaufanie
trust
Hillen M.
Brownlie J.
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
Linki:
http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/index.php/diametros/article/view/798  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/34610  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Trust is a fundament of decent and just health care. In a subtle relation between patient and physician trust not only fuels the process of therapy but also plays a therapeutic role itself. Trust is a precondition of successful cooperation - it lowers its costs, increases efficiency and brings satisfaction to the partners. Only altruistic (as opposed to calculative) trust acts as such. Philosophical arguments as well as experiments analysing birth of trust in health care praxis prove the validity of the altruistic model. Distinction between these two models casts light on the contemporary health care crisis. Many of todays’ reforms improve only cognitive side of trust by increasing predictability and efficiency of the health care system, while neglecting its crucial - ethical side. Article analyses also ambivalent influence of new technologies on these processes.

Zaufanie jest warunkiem godziwej i sprawiedliwej służby zdrowia. W subtelnej relacji między lekarzem a pacjentem zaufanie nie tylko umożliwia przeprowadzenie terapii, ale samo w sobie pełni rolę terapeutyczną. Zaufanie jest także fundamentem skutecznej współpracy - obniża jej koszty, zwiększa efektywność i pozytywnie wpływa na czerpaną z pracy satysfakcję. Aby jednak zaufanie mogło spełnić wspomniane wyżej funkcje, musi mieć ono charakter altruistyczny, a nie wyłącznie kalkulacyjny. Prawdziwości tego pierwszego modelu dowodzą nie tylko argumenty filozoficzne, ale i badania procesu obdarzania zaufaniem w praktyce opieki zdrowotnej. Rozróżnienie pomiędzy tymi modelami pomaga zrozumieć przyczyny kryzysu zaufania w służbie zdrowia. Wiele ze współczesnych reform przeprowadzanych jest bowiem wyłącznie z troską o kognitywną stronę zaufania - zwiększenie przewidywalności i efektywności systemów zdrowotnych, z pominięciem jego strony etycznej, która jest istotą zaufania. Artykuł omawia także niejednoznaczny wpływ nowych technologii medycznych na całokształt tych procesów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies