Tytuł pozycji:
"Chłopaki do wzięcia" as an example of a programme that perpetuates negative stereotypes of the rural population : transmission of social pathologies on television
Przyciąganie uwagi widzów stanowi prymarną zasadę funkcjonowania telewizji. Wykorzystywanie patologicznych treści, które przekraczają granice systemu normatywnego na ekranie, stało się nową praktyką medialną i strategią służącą do podniesienia oglądalności. Przykładem takiej produkcji są "Chłopaki do wzięcia", program określony mianem "dokumentalny", którego bohaterami są mężczyźni i kobiety z polskich wsi i małych miast, którzy poszukują miłości. Autor podejmuje próbę analizy „rzeczywistości” przedstawionej w programie „Chłopaki do wzięcia” za pomocą analizy zawartości, która stanowi punkt wyjścia do analizy reprezentacji społecznych. Sięga po kategorie teoretyczne, dotyczące nowych praktyk medialnych: kulturę upokarzania, teorię victim show, stereotypy oraz voyeuryzm medialny. Celem niniejszego artykułu jest próba wskazania medialnych obrazów i określonych interpretacji rzeczywistości w programie "Chłopaki do wzięcia", które są związane z problemem badawczym, czyli pogłębieniem negatywnego wizerunku mieszkańców wsi oraz transmisją patologii społecznej do telewizji.
Attracting viewers' attention is the primordial principle of television. The use of pathological content that crosses the boundaries of the normative system on screen has become a new media practice and a strategy for increasing viewership. A good example of such a production is "Chłopaki do wzięcia", a programme described as a ‘documentary’, the protagonists of which are the inhabitants of Polish small towns and villages, men and women who are looking for love. The author attempts to analyse the 'reality' presented in the aforementioned show by using content analysis, which is the starting point for the further investigation of social representations. He uses theoretical categories concerning new media practices: shame culture, victim show concept, stereotypes and media voyeurism. Thus the article attempts to identify media images and specific interpretations of reality in the programme "Chłopaki do wzięcia", which are related to the research problem, i.e. the deepening of the negative image of rural inhabitants and the transmission of social pathology to television.