Tytuł pozycji:
Non-marketing determinants of campaign success : on the example of local election in 2014
The article focuses on the presentation of five selected determinants that shape the local political scene during the election campaign for the president of the city of Krakow in 2014. It is assumed that the balance of power on the regional political scene, the position of the incumbent president, the human resources policy, the cooperation between political actors and the results of opinion polls were crucial to marketing strategies, and as a result, also to the election outcome. It was also found that these determinants had defined political forces of rivals earlier than the electoral strategies adopted by the electoral committees, and in fact they decided who won.
W artykule skoncentrowano się na prezentacji wybranych pięciu determinantów kształtujących lokalną scenę polityczną, w związku z wyborami o urząd prezydenta miasta Krakowa w 2014 roku. W tekście przyjęto założenie, iż układ sił na regionalnej scenie politycznej, pozycja urzędującego prezydenta, polityka kadrowa, mariaże polityczne wraz z wynikami sondaży wyborczych miały pierwszorzędne znaczenie dla później przyjętych strategii marketingowych oraz w efekcie, także na wyniki wyborów. Stwierdzono ponadto, iż uwarunkowania te określiły polityczne siły rywali wcześniej aniżeli przyjęte przez ich komitety wyborcze strategie działania, i to one, nie zaś sam przebieg kampanii, zadecydowały o wygranej.