Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Australijskie ceremonie ognia : ceremonie Wollunki u Warramunga

Tytuł:
Australijskie ceremonie ognia : ceremonie Wollunki u Warramunga
Australian fire ceremonies : the Wollunqua ceremonies among the Warramunga
Autorzy:
Szyjewski, Andrzej
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
Tęczowy Wąż
fire ceremony
Warumungu
Droga Mleczna
ceremonia ognia
Warramunga
Rainbow Serpent
symbolika ognia
myth
inicjacja
Aborygeni australijscy
rytuał
Australian Aborigines
ritual
Milky Way
mit
fire symbolism
initiation
Język:
polski
ISBN, ISSN:
01372432
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Linki:
http://www.ejournals.eu/Studia-Religiologica/Tom-49-2016/Numer-49-3-2016/art/7956/  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/37669  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Abstrakt: Artykuł poświęcony jest analizie znaczenia relacji: Tęczowy Wąż/ogień w obrzędach Warramunga (Warumungu) poświęconych Wężowi Wollunqua. Mit wędrówki Wollunki ściśle wiąże się z mitem pierwszego rozpalenia ognia. Obserwowany przez B. Spencera i F. J. Gillena cykl obrzędowy koduje wymienność dwóch połów (moieties): Kingili i Uluuru w organizacji obrzędów kojarząc ją z przejściem od dominacji symboliki wodnej (Wollunqua) do ognistej (Moloch Australijski). Znakami przejścia są charakterystyczne parafernalia: wał Mini-imburu i wykonana z ozdób Kingili Miniurka. Wkopanie w ziemię przez przedstawicieli klanu Kuny Workowatej słupa wintari, kojarzone jest na planie mitycznym z podniesieniem się Wollunki do pozycji pionowej, między wędrówką po powierzchni ziemi, a zagłębieniem się pod ziemię. Zgodnie z mitem wzniesiony do nieba Wollunqua zobaczył wielki ogień i musiał przed nim uciekać do swojej siedziby. W konsekwencji obrzędy Wollunki wyznaczają podstawową cykliczną zmianę: pora deszczowa - pora sucha.

The article examines the significance of the relationship between the Rainbow Serpent and fire in the rituals of the Warramunga (Warumungu) devoted to the Serpent Wollunqua. The myth of the passage of the Wollunqua is closely related to that of the first lightning of fire. The ritual cycle observed by B. Spencer and F.J. Gillen encodes the exchangeability of the two moieties Kingili and Uluuru in the organization of rituals, associating them with the transition from the domination of the symbolism of water (Wollunqua) to that of fire (Mountain Devil). The symbols of the transition are characteristic paraphernalia: the Mini-imburu mound and the Kingili Miniurka, made from wands. The wintari pole, buried in the land by representatives of the eastern quoll clan, is associated in myth with the Wollunqua rearing into a vertical position, between walking on the surface of the land and digging into it. According to the myth, the Wollunqua, raised into the sky, saw a great fire and had to escape to its home. As a result, the rituals of the Wollunqua designate fundamental cyclical change: rainy season - dry season.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies