Tytuł pozycji:
Sytuacja edukacyjna dzieci imigrantów w Polsce : raport Eurydice a refleksje na marginesie spotkania poświęconego aktualnej sytuacji uchodźców w Krakowie i Polsce : wybrane aspekty
W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach Europy stosowane jest międzykulturowe podejście. Jest to odpowiedź na rosnącą liczbę imigrantów, posiadających różny status. Pojęcie "dziecko imigranta" użyte w Polsce obejmuje dzieci, które nie mają polskiego obywatelstwa. Pomoc jest udzielana jest na poziomie edukacji obowiązkowej podstawowej i gimnazjalnej. Pomoc w uczeniu się języka polskiego jest podstawowym wsparciem, które jest udzielane takim dzieciom, które jest organizowane na wiele sposobów, w zależności od ilości osób nią zainteresowanych. Na poziomie gimnazjum najważniejszym jest rozwinięcie u dzieci poczucia przynależności do lokalnej społeczności, i szerszej europejskiej, i światowej. Podkreśla się tutaj Śródziemnomorskie korzenie kultury polskiej i międzykulturowy wymiar edukacji, podając wiele przykładów z historii, literatury, religii, filozofii i sztuki. Na poziomie gimnazjum szczególne humanistyczne korzenie zostały ustalone których zadaniem jest umożliwienie uczniom zrozumienia społecznych i kulturowych zagadnień zjednoczonej Europy. Na poziomie szkolnictwa wyższego wiedza o elementach inter- i międzykulturowej edukacji została już z powodzeniem wprowadzona. W ostatnim czasie pewne działania zostały podjęte, aby zaprezentować obecną sytuację imigrantów w Krakowie i Polsce, i te kwestie pokazują bardzo trudną sytuację tych rodzin, szczególnie jeśli chodzi o odległości do pokonywania, ich integrację i ich dzieci jako zwykłych członków polskiego społeczeństwa.
In Poland, similarily as in other countries of Europe there is a multicultural approach is adopted. It is a response on the growthing numer of immigrants having different status. The term "immigrant children" used in Poland comprises children who are not the Polish citizens. A help given from the compulsory education are comprosed children at the level of primary and lower promary education. The help to learn Polish is the basic reinforcement which is given to such children, which is orgnised in many ways, depending on the numer of people interested in it. At the level of the lower secondary education, the most important is developing among children and the youth the feeling of afiliation to loacal communities, and wider European and world’s ones. The Mediterranean roots of Polish culture are underlined here and the crosscultural dimension of education, as well which provide many examples of history, literature, religion, philosophy and arts. At the lower secondary level special humanistic roots have been established which task is to enable pupils to understand cultural and social issues of the integrated Europe. At the level of higher education knowlegde of elements of intrecultural and multiculutral education has already been successfully implemented. During the last period of time some actions have been undertaken so as to present the nowadays situation of the immigrants in Cracow and Poland, and these issues show a very difficult situation of such families, especially as far as distances are concerned and integration of them and their children as potential members of the Polish society.