Tytuł pozycji:
Makiawelizm edukacyjny w kontekście bezpieczeństwa podopiecznego w komunikacji społecznej : próba diagnozy
In the article the authors have attempted to diagnose a profession of a teacher
in an aspect of the machiavellian feature intensity. A teacher as a category
of public profession which belongs to a group of particular ethical responsibility,
also requires peculiar social competences and personal features among which
personal machiavellian features generally discredit a person who displays
it, as a teacher. They are recognisable, usually unconscious by the observer
though, syndrome of features which are shown in behaviours which can shape
(and are shaping) features of educated generation (here: students). The obtained
result of the intensity level, places teachers among diverse and often requiring manipulation tendencies as a matter of profession, on the second place, what may
cause anxiety about student's safety. Therefore, it is possible to conclude
that the level of machiavellianism among teachers is relatively high. This causes
they treat a student manipulation as a right (theoretically for his good), also low
empathy and emotional coldness characterise them.
Autorzy w artykule podjęli próbę zdiagnozowania zawodu nauczyciela
w aspekcie natężenia cechy makiawelistycznych. Nauczyciel jako kategoria
profesji publicznej należącej do grupy o szczególnej odpowiedzialności etycznej,
wymaga też swoistych kompetencji społecznych i cech osobowych, wśród których
cechy osobowości makiawelicznej w zasadzie dyskredytują osobę je przejawiającą
jako nauczyciela. Stanowią bowiem rozpoznawalny, choć zwykle nieuświadomiony
przez obserwatora, syndrom cech ujawniających się w zachowaniach, mogących
modelować (i modelujących) cechy pokolenia wychowywanego (tu: uczniów).
Uzyskany wynik poziomu natężenia makiawelizmu lokuje nauczycieli wśród
zróżnicowanych i często wymagających tendencji manipulacyjnych w swej istocie
profesji, na drugiej pozycji, co może budzić poważne obawy o bezpieczeństwo
ucznia. Można zatem wnioskować, iż poziom makiawelizmu wśród nauczycieli jest
relatywnie wysoki, co powoduje, że traktują oni jako uprawnione manipulowanie
uczniem (teoretycznie dla jego dobra), cechuje ich niska empatia i chłód
emocjonalny.