Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Figury i granice tożsamości w powieści Siergieja Lebiediewa "Debiutant"

Tytuł:
Figury i granice tożsamości w powieści Siergieja Lebiediewa "Debiutant"
Identity figures and borders as revealed in the novel "Untraceable" ("Debyutant") by Sergei Lebedev
Autorzy:
Dudek, Andrzej
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
"Untraceable"
"Debiutant"
współczesna Rosja
Sergei Lebedev
identity
novel
contemporary Russia
Siergiej Lebiediew
tożsamość
powieść
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788382881400
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main focus of interest in the paper is the problem of identity in the cicumstances of total control and unquestionable position of secret service in Russia as presented in the novel "Untraceable" by Sergeij Lebedev. The Russian writer pays special attention to the issue concerning personal identity, history, biography, human body as means conveying memory and identity. Practices of heroes playing with their identity by means of hiding it, faking, imitating, manipulating, deceiving are concerned. The novel has brought the message about difficulties in finding out the truth about man due to the tendency to renounce memories and mask the heart of the matter. Facing the problem the writer, like archeologist, refers to things, capable of passing essential information on men. One should be aware of specific, formal, literary devices applied in order present the problem of identity in the novel (leitmotives, doubles, application of homonymous words, repetitions, fragments implicating wholeness).

Artykuł analizuje problem różnych aspektów tożsamości w warunkach totalnej kontroli i wszechwładzy tajnej policji w Rosji, podjęty przez Siergieja Lebiediewa w powieści "Debiutant". Rosyjski pisarz zwraca szczególną uwagę na kwestię osobowej identyfikacji, historii, biografii, ludzkiego ciała jako wehikułów pamięci i tożsamości. W pracy omawiane są podejmowane przez bohaterów powieści gry z tożsamością (ukrywanie, przyjmowanie fałszywej tożsamości, naśladowanie, manipulowanie, oszukiwanie). Utwór Lebiediewa wskazuje na trudności w odkryciu prawdy o człowieku w związku ze zjawiskiem wypierania wspomnień i skłonnością ludzi do ukrywania istoty rzeczy. Mierząc się z tym problemem, pisarz, jak archeolog zwraca się ku rzeczom, które mają zdolność komunikowania istotnych informacji o człowieku. W artykule zwrócono uwagę na zastosowane przez Lebiediewa chwyty literackie służące wyeksponowaniu w powieści problemu tożsamości (lejtmotywy, konstrukcje sobowtórowe, homonimia, powtórzenia fragmentów, których funkcją jest implikowanie całości.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies