Tytuł pozycji:
Propozycja metodyczna badań regionalnego potencjału innowacyjności w perspektywie przedsiębiorstw turystycznych
Innovation is a necessary condition for the survival and the development of enterprises and also tourist regions. In empirical examinations, it has been established that innovation of tourist region is the result of the synergy cooperation of key regional stakeholders at all stages of the innovation process. In the chain of creating the value added innovations basic are stakeholders of micro, small and medium-sized enterprises, since are a background and a foundation of the regional and local development. The study presents the basic components of the model testing of regional innovation potential from the perspective of tourism enterprises
including the ideogram. In-built model permeate three dimensions, namely, management efficiency in micro, small and medium-sized tourism enterprises (MSMEs), the quality of regional/local business environment (institutional and social) and regional/local cooperation platform for the best use of synergistic effect in the field of creating, shaping and commercialization of tourist innovations.
Warunkiem przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw, a także regionów turystycznych jest ich innowacyjność. W podjętych badaniach empirycznych założono, że innowacyjność regionu turystycznego jest efektem współpracy kluczowych interesariuszy regionalnych na każdym z etapów procesu innowacyjnego. Podstawowymi interesariuszami w łańcuchu tworzenia wartości dodanej innowacyjności są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, ponieważ są one tłem i fundamentem rozwoju regionalnego oraz lokalnego. W opracowaniu przedstawiono podstawowe elementy modelu badania regionalnego potencjału innowacyjności w perspektywie przedsiębiorstw turystycznych wraz z ideogramem. W zbudowanym modelu
przenikają się trzy wymiary: sprawność zarządzania w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach turystycznych (MMŚP), jakość regionalnego/lokalnego otoczenia biznesu (otoczenia instytucjonalnego i społecznego) oraz regionalne/lokalne platformy współpracy w celu najefektywniejszego wykorzystania efektu synergii w zakresie kreowania, kształtowania i komercjalizacji innowacji turystycznych.