Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

In tax proceedings, when the nature of activities does not require personal actions to be undertaken by the party, the party may act through a representative. Nonetheless, appointment of the representative does not exclude a possibility of joint actions undertaken together by the party and such representative. Amendments to the provisions of the Tax Ordinance concerning powers of attorney, introduced in 2016, contributed to the change of the structure of legal regulations in this field. An obligation to appoint the representative ad litem was entrusted solely with the persons, whose address of permanent residence or stay is outside the territory of the European Union. In the field of special powers of attorney, an official form of power of attorney was introduced. A completely new legal solution in the field of powers of attorney consists in registering such powers of attorney (exclusively in the form of a e-document) in the Central Register of General Powers of Attorney. In such case, a tax authority, if necessary, shall print a power of attorney from the Register, validate it and enclose it with the case files. It means that the tax proceedings will be easier not only for tax authorities, but also for the parties to the proceedings and their representatives.

W postępowaniu podatkowym, gdy charakter czynności nie wymaga osobistego działania strony, możliwe jest działanie strony przez pełnomocnika. Ustanowienie pełnomocnika nie wyklucza jednak działania strony łącznie z pełnomocnikiem. Zmiany przepisów Ordynacji podatkowej, dotyczących pełnomocnictw, wprowadzone w 2016 roku, doprowadziły do zmiany struktury regulacji prawnej tej dziedziny. Obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń pozostawiono wyłącznie w odniesieniu do osób, których adres miejsca zamieszkania lub adres zwykłego pobytu znajduje się poza państwem członkowskim Unii Europejskiej. W dziedzinie pełnomocnictw szczególnych wprowadzono urzędowy wzór pełnomocnictwa. Zupełnie nowe rozwiązanie prawne w dziedzinie pełnomocnictw ogólnych polega na zgłaszaniu tych pełnomocnictw (wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego) do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych. W tej sytuacji, organ podatkowy, w razie konieczności, ma obowiązek dokonania wydruku pełnomocnictwa z Rejestru, poświadczenia tego wydruku i dołączenia go do akt sprawy. Oznacza to ułatwienie postępowania podatkowego, nie tylko dla organów podatkowych, ale także dla stron tego postępowania i ich pełnomocników.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies