Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od prawdy życia po rewoltę estetyczną : kilka aspektów czechosłowackiej Nowej Fali

Tytuł:
Od prawdy życia po rewoltę estetyczną : kilka aspektów czechosłowackiej Nowej Fali
From the truth of life to the aesthetic revolt : several aspects of the Czechoslovak New Wave
Autorzy:
Hučková, Jadwiga
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
Czech New Wave
konsumpcjonizm
Czechoslovak New Wave
czeska Nowa Fala
consumerism
folk culture
czechosłowacka Nowa Fala
cinéma-vérité
kultura ludowa
Język:
polski
Linki:
http://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/138825208/eik_44_4.pdf/1f69db23-5f0a-4e18-ab54-a3c5ddce0698  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/40072  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Dzięki niepowtarzalnej konstelacji wielu czynników w latach sześćdziesiątych XX wieku w Czechosłowacji mógł zaistnieć prawdziwy "cud filmowy". Nowa Fala oznaczała przede wszystkim zainteresowanie człowiekiem, warunkami jego egzystencji i samorealizacji. Jednym z najważniejszych problemów podejmowanych przez kino było pytanie o prawdę. Ukazanie prawdy życia stało się rodzajem manifestu zwłaszcza dla takich reżyserów, jak Štefan Uher, Jaromil Jireš, Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek. Wielką indywidualnością był Pavel Juráček, a Věra Chytilová podążała drogą rewolty estetycznej.

In Czechoslovakia of the 60s, thanks to the unique constellation of many factors a real "film miracle" could have come into being. New Wave brought primarily focus on the human being, man’s living conditions and self-fulfillment. One of the major issues undertaken by the cinema was the question of the truth. Showing the truth of life has become a kind of manifesto especially for directors like Štefan Uher, Jaromil Jireš, Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek. A great individuality was Pavel Juráček. Věra Chytilová however followed the way of the aesthetic revolt.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies