Tytuł pozycji:
Od prawdy życia po rewoltę estetyczną : kilka aspektów czechosłowackiej Nowej Fali
Dzięki niepowtarzalnej konstelacji wielu czynników w latach sześćdziesiątych XX wieku w Czechosłowacji mógł zaistnieć prawdziwy "cud filmowy". Nowa Fala oznaczała przede wszystkim zainteresowanie człowiekiem, warunkami jego egzystencji i samorealizacji. Jednym z najważniejszych problemów podejmowanych przez kino było pytanie o prawdę. Ukazanie prawdy życia stało się rodzajem manifestu zwłaszcza dla takich reżyserów, jak Štefan Uher, Jaromil Jireš, Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek. Wielką indywidualnością był Pavel Juráček, a Věra Chytilová podążała drogą rewolty estetycznej.
In Czechoslovakia of the 60s, thanks to the unique constellation of many factors a real "film miracle" could have come into being. New Wave brought primarily focus on the human being, man’s living conditions and self-fulfillment. One of the major issues undertaken by the cinema was the question of the truth. Showing the truth of life has become a kind of manifesto especially for directors like Štefan Uher, Jaromil Jireš, Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek. A great individuality was Pavel Juráček. Věra Chytilová however followed the way of the aesthetic revolt.