Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pełnia doświadczenia religijnego a apofatyczność rozumu : ontologia religijna Siemiona L. Franka

Tytuł:
Pełnia doświadczenia religijnego a apofatyczność rozumu : ontologia religijna Siemiona L. Franka
The fullness of religious experience and the apophatic reason : religious ontology of Semen L. Frank
Autorzy:
Augustyn, Leszek
Data publikacji:
2009
Słowa kluczowe:
Russian philosophy
dialogism
filozofia rosyjska
religious philosophy
metafizyka wszechjedności
dialogika
metaphysics of all-unity
ontologism
Godmanhood
filozofia religijna
ontologizm
teandryzm
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/4120  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Niniejszy artykuł jest próbą syntetycznego ujęcia propozycji filozoficznej Siemiona L. Franka (1877-1950) - jednego z najważniejszych przedstawicieli tzw. rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego. (W. Zienkowski w swej Historii filozofii rosyjskiej,1948, twierdzi, że w jego osobie mamy wręcz do czynienia z najwybitniejszym filozofem rosyjskim). Zaproponowane analizy dotyczą głównych założeń prezentowanej koncepcji: ontologizmu jako wersji metafizyki wszechjedności, antropologicznego wymiaru bytu, relacji dialogicznych, podwójnego rozumienia transcendencji jako otwarcia drogi do fenomenologii tajemnicy i, wreszcie, filozofii Boga. W ramach tego wykładu - w najogólniejszy sposób ujętego – muszą znaleźć swe miejsce także kwestie dotyczące samego sposobu uprawiania refleksji filozoficznej przez Franka. Chodzi przede wszystkim o metodę myślenia, określaną przez rosyjskiego filozofa mianem monodualizmu antynomicznego, który kulminuje w granicznym doświadczeniu języka jako docta ignorantia oraz w egzystencjalnym doświadczeniu Emmanu-ela ("Boga-z-nami"). Droga myślenia Franka wiedzie zatem od "rzeczywistości" (rzeczowości) do "realności" (jako pra-podstawy: Boga, człowieka, świata) i w tym sensie jest śmiałą filozoficzną próbą wytyczenia drogi wiodącej poprzez świat rzeczy, i poznający go podmiot, do "transcendencji w immanencji": bezpośredniej obecności boskich potencji w świecie (nawiązanie do koncepcji theosis) w konfrontacji z obecnością zasad przeciwnych, "upadłych" (co znajduje swój wyraz w filozofii zła i koncepcji "nadpękniętej wszechjedności"). W ten sposób religijna ontologia staje się teoretyczną (w sensie antycznym: theorίa) podstawą zrozumienia specyfiki wiary religijnej („od wiary filozoficznej do wiary religijnej”). Z jednej strony, proponowanym „kluczem hermeneutycznym” staje się zasada teandryczna ("Bóg-ze-mną" i "ja-z-Bogiem"), która u Franka łączy się z dialogicznym sposobem uprawiania metafizyki wszechjedności. Z drugiej strony, myślenie rosyjskiego filozofa próbuje wyznaczyć specyficzną przestrzeń, w której możliwe byłoby odsłanianie "transcendencji w immanencji".

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies