Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wirtualne zaufanie : wpływ komunikacji zapośredniczonej przez komputer na podejmowanie decyzji o współpracy w sytuacji dylematu społecznego

Tytuł:
Wirtualne zaufanie : wpływ komunikacji zapośredniczonej przez komputer na podejmowanie decyzji o współpracy w sytuacji dylematu społecznego
Virtual trust : the influence of computer-mediated communication on decision making processes in mixed-motive task
Autorzy:
Śpiewak, Sławomir
Strojny, Paweł
Strojny, Agnieszka
Data publikacji:
2011
Słowa kluczowe:
communication
virtual trust
decision making
prisoner’s dilemma game
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/41517  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Research on computer-mediated communication (CmC) provides inconsistent conclusions about the consequences of these kind of interactions on the functioning of individuals. The uncertainties relate to areas of research on social dilemmas, which suggests that CmC may in certain situations increase the effectiveness of teamwork. The object of our interest was the infl uence of CmC and face to face interaction (FtF) on the tendency to show a trust (cooperation) in a modifi ed for the purpose of the experiment iterated (nine-rounds lasting) ‘prisoner’s dilemma’ game. Test results provide a coherent conclusions suggesting that tendency to compete increases in FtF communication in comparison to CmC. Participants taking part in a game in CmC variant were over fi ve times more likely to choose cooperation than those who communicate FtF. This trend has also proved stable over time and the result has brought a higher results for CmC group than FtF one (calculated on the basis of the payoff matrix of the game). Obtained effect has been explained by reference to the classical results of studies on the effect of social facilitation-inhibition, where the increased tendency to choose the dominant reaction (competition) may result from the presence of other people (FtF interaction).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies