Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Leadership and agency in Ukraine-related discourse : focus on press conferences and Twitter

Tytuł:
Leadership and agency in Ukraine-related discourse : focus on press conferences and Twitter
Autorzy:
Tereszkiewicz, Anna
Szczyrbak, Magdalena
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
Twitter
Ukraine
Systemic Functional Grammar
discursive leadership
press conference
agency
Język:
angielski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This paper reports on a study into discursive leadership and agency construction in Ukraine-related political discourse, as exemplified by press conferences and Twitter. The material used in the analysis includes transcripts of press conferences and Twitter posts by three European politicians, i.e. Mateusz Morawiecki, Boris Johnson and Olaf Scholz, from the period between February and June 2022. The study investigateshow the speakers construct leadership and agency in two different communicative settings and whether any differences can be noted between their respective styles. Drawing on Systemic Functional Grammar, the analysis examines different process and reference types, and illustrates their role in the projection of leadership and agency, as well as accounts for the impact of the communicative setting on linguistic choices. The study reveals that material processes are the most visible in both situational contexts, which indicates that the politicians emphasize the actions taken in response to the crisis.Regarding the types of reference (i.e. first-person singular and first-person plural), the analysis shows that first-person plural forms linked to international collectivity are the most salient in both settings. The findings suggest that underscoring responsiveness, competence and international cooperation are the dominant strategies of establishing discursive leadership and agency in crisis circumstances.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies