Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Harmony and fervency : on the unfinished rationalization the music in the Augustine’s "Confessions"

Tytuł:
Harmony and fervency : on the unfinished rationalization the music in the Augustine’s "Confessions"
Harmonia i żarliwość : o niedoskonałej racjonalizacji muzyki w "Wyznaniach" Augustyna
Autorzy:
Koza, Michał
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
philosophy of music
platonizm
christianity
antiquity
platonism
Augustyn
Augustine
chrześcijaństwo
filozofia muzyki
starożytność
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/pl/legalcode
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/43881  Link otwiera się w nowym oknie
http://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/138854213/eik_35_7.pdf/8298d1e4-4303-4955-9cd4-5688b2146c37  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article concerns the discourses about music, which can be found in Augustine’s Confessions - the work, which distinguish itself by its multi-faceted (autobiographical, philosophical, theological) character. The aim of the paper is to analyze their relation, which can be described as undone project of rationalization of the understanding of music. On the one hand, the Confessions presents explicit Greek influence, which sees music as reflection of cosmic, completely rational order and certain ethos, regulating its functioning in society. In that respect, Confessions could be compared with Augustine’s philosophical works, where that idea dominates. Augustine, as a Christian, also includes in his concepts the Hebrew tradition of understanding the music, rooted mainly in Psalms, expressing emotional and existential approach to the music. The article aims to expose the second discourse, as less known characteristic of the Augustine's thought, and to show how it questions and deconstructs the project of rationalization of music.

W artykule skoncentrowano się na dyskursach o muzyce, które są obecne w Wyznaniach Augustyna - dziele wyróżniającym się na tle innych tekstów autora ze względu na swój niejednorodny (autobiograficzny, filozoficzny, teologiczny) charakter. Celem artykułu jest zbadanie relacji, którą można określić jako niedokonany projekt racjonalizacji myślenia o muzyce. Po pierwsze, w tekście widoczny jest wpływ greckiego sposobu myślenia, zgodnie z którym sztuka ta stanowi odbicie matematycznego porządku wszech- świata, będąc całkowicie podporządkowana rozumowej harmonii, a także ethosowi, regulującemu jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Pod tym względem Wyznania można porównać do dzieł filozoficznych Augustyna, w których ta koncepcja dominuje. Augustyn, jako chrześcijanin, włącza do swojej myśli także hebrajskie dziedzictwo pojmowania muzyki, na czele z Księgą Psalmów. Autor artykułu stara się wydobyć ten drugi dyskurs jako mniej znany rys myśli Augustyna i pokazać, jak kwestionuje on i dekonstruuje zamiar racjonalizacji muzyki.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies