Tytuł pozycji:
Pilka nożna w mediach, nastroje społeczne a popularność rządu
Autorzy artykułu pokazują związek między medialnymi relacjami z meczów piłki nożnej a popularnością partii politycznych w trakcie kampanii wyborczej, która zwykle następowała tuż po światowych rozgrywkach piłkarskich. Sukces reprezentacji narodowej związany jest ze zwycięstwem w politycznym meczu. Tę zdumiewającą zależność między sukcesami na boisku a zwycięstwem danego kandydata czy partii w wyborach tłumaczy teoria nastrojów społecznych W. Rahn, która zwróciła uwagę na ważną rolę, jaką w zachowaniach politycznych i kształtowaniu narodowej tożsamości odgrywają emocje, na które wpływ mają przekazy medialne, m.in. relacje sportowe. Narodowy sukces w rozgrywkach sportowych przyczynia się do wzmacniania narodowej tożsamości. Szczególnie w Niemczech, gdzie mecze piłki nożnej są najważniejszymi meczami relacjonowanymi w mediach. W dużym stopniu modelują nastroje społeczne, które z kolei wpływają na polityczne decyzje i sądy, w demokracji kształtowanej przez emocje. Trzeba jednak pamiętać, że sportowe rozgrywki mogą kształtować nastroje społeczne tylko wtedy, kiedy relacjonowane są w mediach. Zaprezentowana w artykule analiza związków między zainteresowaniem piłką nożną a wzrostem popularności partii politycznych pokazuje, że medialne relacje z meczów wpłynęły na niemieckie nastroje polityczne do tego stopnia, że mogły zadecydować o wyniku wyborów w 2002 roku.
This paper examines the relationship between the media coverage of soccer and political popularity of certain parties during election campaigns which usually followed the world soccer games. The national team's success on the pitch is related to victory in the political match. This surprising link between the national success in sports and the success in an election for a party or a candidate is explained in the light of Public Mood Theory, founded by W. Rahn, who pointed out that emotions play an important role in political behaviour and national identity, which, in turn, is infl uenced by the media content, like sports coverage among others. The creation of national identity is mostly built on the national success in sports. Especially in Germany, where soccer is number one sport in media coverage. Sports matches produce winners and losers, thus strongly influencing Public Mood, which is relevant for the formation of political evaluations and judgments, in a democracy shaped by emotions. Sports can shape Public Mood only if they are reported in the media. The analysis of the relationship between interest in soccer and political popularity, presented in the paper, shows how the media coverage of soccer influenced the German political attitudes in 2002, to an extent that it might have been decisive for the election.