Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Unknown designs from the collection of the Na Piasku Carmelite Monastery in Kraków

Tytuł:
Unknown designs from the collection of the Na Piasku Carmelite Monastery in Kraków
Autorzy:
Betlej, Andrzej
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
altars
patterns
18th century
XVIII wiek
projekty
designs
ołtarze
Kraków
wzory
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
08678294
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article describes five altar designs that were discovered in the Na Piasku Monastery of Calced Carmelites in Kraków. Absence of any information about the origin of the drawings makes it impossible to determine which specific church they were intended for. The discovered drawings can be dated to a period from the beginning of the 18th century to the 1770s. They feature various artistic solutions and were made by different artists. Assuming they were intended for churches in what historically was Małopolska, they significantly increase the number of sketches preserved and published in the literature. One of them is evidently a work of by a German-speaking artist, while the others seem to be the works of guild woodcarvers (or carpenters) or monastic artists. They might have been part of a collection of sketches that could have belonged to Brother Grzegorz Kaczyrek, a Carmelite repeatedly mentioned in the archives of monastery in 1742–70 as the maker (and designer) of retables in the Na Piasku Church.

Artykuł został poświęcony pięciu projektom ołtarzy, jakie zostały odkryte w klasztorze Karmelitów Trzewiczkowych "Na Piasku" w Krakowie. Brak jakichkolwiek informacji o pochodzeniu rysunków uniemożliwia określenie ich przeznaczenia do konkretnego kościoła. Odnalezione rysunki, które można datować od początków XVIII wieku po lata 70. tego stulecia, prezentują odmienne rozwiązania artystyczne i zostały wykonane przez różnych artystów. Przy założeniu, że były one przeznaczone dla świątyń w historycznej Małopolsce, prace te w znaczącym stopniu zwiększają liczbę szkiców zachowanych i publikowanych w dotychczasowej literatu-rze. Przynajmniej jeden z nich został ewidentnie wykonany przez artystę niemieckojęzycznego, pozostałe wydają się być dziełami snycerzy (bądź stolarzy) cechowych albo zakonnych. Można rozważać hipotezę, że stanowiły one część podręcznego zbioru szkiców, jaki mógł należeć na przykład do brata Grzegorza Kaczyrka, wielokrotnie notowanego w latach 1742–1770 w archiwaliach klasztoru "Na Piasku" w Krakowie, jako wykonującego (i projektującego) retabula w krakowskiej świątyni.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies