Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ikonopisanie i jego modele (liturgiczny, artystyczny, duchowy, mistyczny) w świetle teo-antropologii ontologicznej

Tytuł:
Ikonopisanie i jego modele (liturgiczny, artystyczny, duchowy, mistyczny) w świetle teo-antropologii ontologicznej
Iconography and its models (liturgical, artistic, spiritual, mystical) in the light of ontological theo-anthropology
Autorzy:
Macheta, Lidia
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
iconography
art
(theo-)ontological anthropology
spirituality
liturgy
prayer
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00376744
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://journals.pan.pl/dlibra/publication/150658/edition/132101/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article discusses iconography as a phenomenon of theo-anthropology. The general aim of theseanaly ses is to explain the essence of iconography from the perspective of ontological anthropology – by relating it to the human existence in terms of the possibility and duty of being oneself. In this article, we consider the hypothesis according to which icon-writing has four main complementary formulations: liturgical (icon-writing as a liturgical process), artistic (icon-writing as God’s art), spiritual (icon-writing as spirituality), mystical (icon-writing as prayer). Confirming the truth of the hypothesis constitutes our main goal. We are heading towards it through the implementation of two main research tasks. In the first of them, we demonstrate that each of the assumed models of iconography contains four components (liturgical, artistic, spiritual, mystical), but in each model only one of them dominates, and it is from its perspective that the others are understood. In the second task, we show that each of these models is based on a different onto-anthropological principle – one of the four main ones (community, reflexivity, ethics, religiosity) – corresponding to one of the dimensions of the human existence in ontological terms, the concept of which we adopt for the purposes of this article. A given anthropological principle determines which of the elements of iconography dominates, i.e. what it is above all.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies