Tytuł pozycji:
Variantivity of religious communication models and new evangelization
The author confronts the language of new evangelization with selected models of communication, typical of modern societies. The style of communication is partially determined by the professing and practising of a particular model of interpersonal relations, which encompasses, among others, the choice between an individualistic ethos and a community ethos, between the attitudes of cooperation and hostility, and between the attitudes of partnership and hierarchy based on power. These features of a communication style also shape present-day communication in the Catholic Church, and will influence the language of new evangelization.
Autorka konfrontuje problem języka nowej ewangelizacji z wybranymi modelami komunikacji, charakterystycznymi dla współczesnych społeczeństw. O stylu komunikacji przesądza w pewnym stopniu wyznawanie i praktykowanie określonego modelu relacji międzyludzkich, w którym chodzi o wybór między etosem indywidualistycznym a etosem wspólnotowym, między nastawieniem na konflikt a nastawieniem na consensus oraz między podejściem równościowym, partnerskim a podejściem hierarchicznym, z pozycji władzy. Te cechy stylu komunikacji modelują także współczesną komunikację w Kościele katolickim i wpływać będą na język nowej ewangelizacji.