Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cultural comparative studies : interpretation and existence

Tytuł:
Cultural comparative studies : interpretation and existence
Komparatystyka kulturowa : interpretacja i egzystencja
Autorzy:
Hejmej, Andrzej
Data publikacji:
2010
Słowa kluczowe:
cultural comparative studies
komparatystyka kulturowa
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pl/legalcode
Linki:
http://rcin.org.pl/Content/49167/WA248_66693_P-I-2524_hejmej-komparatystyka.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
New opportunities for pursuance of literary comparative studies, referred to these days as "new/non-classical/cultural" comparative studies, have occurred in the last two decades, particularly after the interventions (by e.g. S. Bassnett, G.C. Spivak) claiming a "death" of the discipline. The author diagnoses the condition of comparative studies in literature, stressing non-commensurability of comparative-study projects and taking into account three currents in comparative studies: traditional (19th-century heritage); interdisciplinary (interdisciplinary comparative studies existing since late 1960s/early 1970s); and, cultural (cultural comparative studies developed since late 1980s/early 1990s). Regardless of how one may approach the enormous tradition of comparative studies, departure from what once was ethno-/eurocentrism appears to be the distinguishing mark of the new paradigm: cultural comparative studies. The author argues in the first place that cultural comparative studies - being a modern form of literary studies - are a nomadic discipline. The suggestion is that the modern comparative studies be approached not as a constantly extending domain of issues and limitless expansion, but rather as an effect of thinking which enables us in today’s world - if Armando Gnisci’s metaphor is acceptable here - to "decolonise ourselves"; as an interpretative practice deeply founded in daily existence.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies