Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ukryty kształt : pytania o formę, funkcję i przeznaczenie obrazu Jana Wielkiego w Kurozwękach

Tytuł:
Ukryty kształt : pytania o formę, funkcję i przeznaczenie obrazu Jana Wielkiego w Kurozwękach
A hidden shape : questions about the form, function, and use of a painting by Jan Wielki in Kurozwęki
Autorzy:
Horzela, Dobrosława
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
altarpiece
Jan Wielki
Cracow
panel painting
sztuka ok. 1500 r.
malarstwo tablicowe
art around 1500
retabulum ołtarzowe
Kraków
Język:
polski
ISBN, ISSN:
08602395
Linki:
http://www.skz.pl/skz_files/WK/WK/Wiadomosci_Konserwatorskie_nr_79.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Znajdujący się w kościele parafialnym w Kurozwękach obraz, który przedstawia Chrystusa Bolesnego, Matkę Boską Bolesną i św. Jana Ewangelistę z fundatorem polecanym przez św. Jakuba Starszego, powstał do kościoła parafialnego Bożego Ciała kanoników regularnych laterańskich w Krakowie. Dzieło, namalowane najpewniej przez Jana Wielkiego ok. 1490-1495, było wielokrotnie przekształcane w związku ze zmianami sposobu i miejsca ekspozycji. W artykule omówiono kwestię pierwotnej formy, funkcji i miejsca ekspozycji obrazu. Tablica miała pierwotnie nietypowy kształt owalu lub zbliżony do owalu i jest dwustronnie malowana (na rewersie umieszczono ornamentalną dekorację roślinną). Wskazuje to, że obraz był pierwotnie eksponowany w sposób pozwalający oglądać jego odwrocie. Wykazano, że obraz nie był, jak dotąd uważano, eksponowany w bocznej nawie kościoła Bożego Ciała, lecz w jego chórze, gdzie mógł być elementem aranżacji jednego z bocznych ołtarzy lub był prezentowany samodzielnie.

A painting, held in the parish church at Kurozwęki, representing Christ as a Man of Sorrows, with the Virgin of Sorrows and St. John the Evangelist, accompanied by a donor presented by St. James the Great, was ex ecuted for the parish church of Corpus Christi of the Canons Regular of the Lateran in Cracow's Kazimierz. The artwork, most likely painted by Jan Wielki, around 1490-1495, underwent numerous alterations resulting from the changing arrangements and locations of its display. The paper discusses problems of the painting’s original form, function and place of display. Initial ly the panel had an usual oval, or oval-like shape, and has been painted on both sides (the reverse is deco rated with an ornamental vegetal design). The above suggests that it was originally displayed in a way that allowed its reverse to be seen. It has been demonstrated that the painting did not hang-as has hitherto been assumed-in an aisle of Corpus Christi church, but in its chancel, where it may have been mounted on one of the side altars or was displayed independently.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies