Tytuł pozycji:
Post-truth and management in the information society : conceptualizing information reception management
Żyjemy w społeczeństwie wysoko stechnicyzowanym. Technicyzacja życia przynosi wiele korzyści, ale jednocześnie wyzwala w ludziach niszczycielskie procesy, nierzadko także nieuświadomioną autodestrukcję. W konsekwencji następuje regres cech, zachowań ludzkich. Wraz z rozwojem technologicznym w niepomierną siłę urosła informacja, która stanowi wyróżnik współczesnych czasów. Jest czynnikiem sprawczym a nade wszystko sterującym. Celem artykułu jest podjęcie refleksji na temat funkcjonowania jednostki w społeczeństwie informacyjnym w kontekście recepcji informacji oraz roli zarządzania. Opracowanie ma charakter teoretyczny, zatem od strony metodyki celem prowadzonych rozważań było wzbogacenie istniejącej wiedzy i wytworzenie nowej w oparciu o metodę analizy oraz syntezy dostępnej literatury przedmiotu. Ograniczeniami dokonanych analiz jest forma publikacji oraz teoretyczność pracy. W związku z powyższym należałoby poszerzyć, zgłębić i dopracować problematykę w warstwie teoretycznej oraz poddać ją weryfikacji empirycznej. Rozwiązania technologii cyfrowej czynią ludzi zależnymi i ufnymi wobec nich. Poprzez to niejednokrotnie „automatyzujemy” swoje myślenie i zachowania, także w odniesieniu do przyjmowanych informacji. Unikamy w ten sposób wysiłku poznawczego i nierzadko prawda ustępuje miejsca ułudzie rzeczywistości, co w rezultacie przekłada się negatywnie na stosunki międzyludzkie, szerzej – tworzenie iluzorycznego, alternatywnego świata. Wartość poznawcza artykułu sprowadza się do podjęcia próby konceptualizacji zarządzania recepcją informacji w odniesieniu do wyróżnionych modeli mentalno-behawioralnych.
We live in a highly technological society. The technologicalization of life brings benefits and at the same time triggers destructive processes in people, often also unconscious self-destruction. As a consequence, there is a regression of human characteristics and behavior. With technological development, information has grown in immeasurable power, which is the hallmark of modern times. It is a causative factor and, above all, a controlling factor. The article aims to reflect on the functioning of an individual in the information society in the context of the reception of information and the role of management. This study is theoretical, therefore, from the methodology perspective, the considerations aimed to enrich the existing knowledge and create new knowledge based on the method of analysis and synthesis of available literature on the subject. The limitations of the analyses performed are the publication’s form and its theoretical nature. Therefore, it would be necessary to broaden, deepen, and refine the theoretical issues and subject them to empirical verification. Digital technology solutions make people dependent on and trusting of them. Thanks to this, we often “automate” our thinking and behavior also about the information we receive. In this way, we avoid cognitive effort, and often the truth gives way to the illusion of reality, which in turn hurts interpersonal relationships, and more broadly—the creation of an illusory, alternative world. The cognitive value of the work comes down to an attempt to conceptualize the management of information reception about the distinguished mental-behavioral models.