Tytuł pozycji:
Contextualizing an educational policy for our uncertain educational future : educators, leadership, and world challenges seen from Poland
Celem rozdziału jest przedstawienie początków projektu badawczego skupionego na badaniu trendów przywództwa w odniesieniu do wyzwań w społeczeństwach i otaczającym nas świecie. Zbadano przekonania, praktyki i polityki w ramach koncepcji responsywnego przywództwa w edukacji. Tekst opiera się na wpływowych pracach ekspertów na temat kryzysu klimatycznego, różnorodności kulturowej, technologii, zdrowia, problemów środowiskowych, nierówności, wojny, uchodźców i demokracji. Każdy z tych tematów jest problemem trudnym, wyjątkowym, kontekstowym, pełnym niejednoznaczności. Podejście metodologiczne pokazuje początkowe etapy badań i wykorzystuje analizę dokumentów jako metodę jakościową opartą na teorii ugruntowanej oraz metodzie rozwoju koncepcji demokratycznych. Zbadano dowody kontekstowe w praktykach, politykach, procesach, procedurach i wartościach w Polsce, wykorzystując analizę dokumentów i ankiet jako pierwszy krok w analizie sytuacyjnej. Praca koncentruje się na kontekstualizacji szkoły i osób w niej pracujących, jednocześnie identyfikując kompetencje i praktyki osób, które modelują responsywność. Głównym rezultatem badania jest identyfikowanie kontekstowych dowodów w praktykach, politykach, procesach, procedurach i eksplorowanie wartości w czasach wyzwań na świecie. Ograniczenia badania mogą wynikać z braku komunikacji między trzema grupami (źródłami) informacji. Wyniki badania mogą się przyczynić do ponownego zdefiniowania przygotowania liderów edukacyjnych na każdym poziomie: nauczyciela i dyrektora. Zastosowane metody badawcze mają na celu uchwycenie tworzenia znaczeń i perspektyw jednostek na różnych poziomach edukacji i przywództwa edukacyjnego. W tekście wskazano efekty refleksji nad aspektami przywództwa edukacyjnego w teraźniejszości i niepewnej przyszłości edukacyjnej. Połączenie praktyki i polityki edukacyjnej z ważnymi wyzwaniami globalnymi i przyjrzenie się usytuowaniu w lokalnych społecznościach może przyczynić się do rozwoju wiedzy na temat skutecznych praktyk edukacyjnych. Ustalenia pomogą rozwinąć zrozumienie, co jest potrzebne, aby przyczynić się do poprawy społeczeństwa, gdy edukatorzy starają się pracować na rzecz bardziej responsywnych szkół, przywództwa i tworzenia polityki.
The purpose of this chapter is to report on the beginnings of a research project focused on investigation of the leadership trends in relation to challenges in our societies and in the world around us. The text explores beliefs, practices, and policies within the concept of responsive leadership in education. It draws on impactful works by experts on the climate crisis; cultural diversity; technology; health; environmental issues; inequality; war; refugees; and democracy. Each is a wicked problem unique, contextual, full of ambiguity. The methodological approach of the study demonstrates the beginning stages of research and utilizes document analysis in preparation for qualitative methods centered on using Grounded Theory while also using Democratic Concept Development. The text investigates contextual evidence in practices, policies, processes, procedures, and values in Poland. And it uses document and survey analysis as the first step in a situational analysis. The work centers on contextualization of the school and those that work in it, while identifying competencies and practices of those who model responsiveness. The main outcome of the study is found in theorize perceptions, identifying contextual evidence in practices, policies, processes, procedures, and exploring values at a time of challenges in the world. The limitation embedded in the study comes from the lack of communication among three groups/sources of information. Ultimately the findings and outcomes will contribute to a redefinition of the preparation of educational leaders at every level, teacher and principal. The research methods employed are designed to capture the meaning-making and the perspectives, of individuals across levels of education and educational leadership. The text demonstrated what accepting the call to think about aspects of educational leadership for the untenable now and an uncertain educational future looks like. Connecting the dots from practice to educational policies, to important world challenges, and looking at how all are situated in local communities, can contribute to our knowledge base about effective practice. Findings will help to develop understanding in order to contribute to a better society as educators seek to work for more responsive schools, leadership, and policy making.