Tytuł pozycji:
From Swedish to Nordic literature : ecocritical perspectives in teaching literature
According to one of the most popular definitions, ecocriticism explores the relationship between literature and the physical environment. This research perspective began to be applied in literary studies in the mid-1980s, from the beginning emphasising in various manners its rootedness in teaching and its focus on pedagogy. In my academic work ecocriticism is an important area of interest for both research and teaching. This article provides a concise overview of my observations on two literature courses in which we read Swedish and Nordic literature with students from an ecocritical perspective. I focus primarily on the course on Nordic literature, particularly its place in the curriculum, the literature and the results of a survey of students taking the course.
Według jednej z najpopularniejszych definicji ekokrytyka zajmuje się badaniem relacji między literaturą a środowiskiem fizycznym. Tę perspektywę badawczą zaczęto stosować w literaturoznawstwie w połowie lat 80. XX wieku, od początku na różne sposoby podkreślając zakorzenienie ekokrytyki w nauczaniu i jej ukierunkowanie na dydaktykę. W mojej pracy akademickiej ekokrytyka stanowi ważny obszar zainteresowań zarówno naukowych jak i dydaktycznych. Niniejszy artykuł stanowi zwięzły przegląd moich spostrzeżeń na temat dwóch kursów literaturoznawczych, podczas których czytaliśmy ze studentami literaturę szwedzką i nordycką z perspektywy ekokrytycznej. Koncentruję się przede wszystkim na kursie dotyczącym literatury nordyckiej, a szczególnie na jego miejscu w programie nauczania, liście lektur oraz wynikach ankiety przeprowadzonej wśród studentów uczestniczących w zajęciach.