Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Avant-garde is dead? : on arrière-garde and digital games

Tytuł:
Avant-garde is dead? : on arrière-garde and digital games
Autorzy:
Prokopek, Aleksandra
Waszkiewicz, Agata
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
avant-garde
arrère-garde
video games
ariergarda
gry przytulne
bedtime digital games
cozy games
gry cyfrowe
awangarda
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
15554120
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu staje się podejście do problemu awangardowych gier cyfrowych poprzez ich analizę jako dowodu na żywotność awangardy i/lub jej upadek. Po pierwsze, artykuł stara się prześledzić obecność terminu "awangarda" we współczesnych dyskursach dotyczących gier cyfrowych. Następnie, tekst skupia się na grach cyfrowych w pewnym stopniu inspirowanych dziełami i praktykami awangardy, próbując zbadać, na jakie sposoby obecność awangardy we współczesnych grach może również wskazywać na jej upadek. Autorzy proponują podejście do wskazanych niejednoznaczności, nawiązując do koncepcji ariergardy, przypisywanej współczesnym praktykom inspirowanym ruchami awangardowymi i kontynuującym ich działania. Ostatecznie, perspektywa ta zostaje użyta do analizy dwóch przypadków, skupiających się, kolejno, na intertekstualnych odniesieniach do Surrealizmu w tytułach Bedtime Digital Game oraz na grach przytulnych (cozy games), które pomimo braku bezpośredniej kontynuacji, wykorzystują sztukę i nastrój jako środek protestu politycznego w podobny sposób jak czeski poetyzm.

This article aims to approach the problem of avant-garde digital games by analyzing them as proof of avant-gardes' vitality and/or their demise. First, it seeks to investigate the presence of avant-garde as a term within contemporary digital game discourses. Second, it focuses on the digital games somewhat inspired by works and practices of avant-gardes and tries to investigate how the presence of avant-gardes within contemporary games may also indicate its demise. To deal with that ambiguous position, the concept of arrière-garde is proposed, as prescribed to contemporary works of art inspired by avant-garde movements and continuing their actions. The article concludes with two case studies, focusing on intertextual references to the Surrealism found in titles by Bedtime Digital Game and of cozy games which, despite not offering direct continuity, utilize art and mood as a means of political protest in a similar way to Czech Poetism.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies