Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Autonomy of municipalities in the performance of their own tasks in the context of the public procurement regulations

Tytuł:
Autonomy of municipalities in the performance of their own tasks in the context of the public procurement regulations
Samodzielność gmin w realizacji ich zadań własnych w kontekście przepisów o zamówieniach publicznych
Autorzy:
Serwacki, Jerzy
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
public contracts
samodzielność gmin
maintenance of order and cleanliness in the municipalities
zamówienia publiczne
jednostki sektora publicznego
public sector units
own tasks of municipalities
zadania własne gmin
utrzymanie porządku i czystości w gminach
autonomy of municipalities
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The right to independently make decisions, within the limits of the law, can be considered a legal principle and an important feature of municipalities . In the context of the public procurement regulations, the statutory requirement that the municipality granting a contract to a public sector entity uses a certain form of conclusion of the contract, can be assessed as excessive state interference, breaching the principle of autonomy of municipalities. The implementation of Directive 2014/24/EU into Polish law has resulted in the statutory elimination of the conditions in which a contract may be granted by a public body without undergoing the procedures provided for public procurement. This particularly applies to contracts in which both parties arefrom the public sector. This enables the restoration of the rational use of public resources in such areas as the maintenance of order and cleanliness in the municipalities. This does not preclude the municipality's use of the tender , but gives municipalities the opportunity to choose whether a specific task should be performed using its own resources or the resources of another public body, or whether it should be performed in an open selection of possibilities based on solutions arising from th public procurement regulations.

Prawo do samodzielnego podejmowania decyzji, w granicach obowiązującego prawa, można uznać za zasadę prawną i istotną cechę gmin. W kontekście przepisów o zamówieniach publicznych ustawowy wymóg, by gmina udzielająca zamówienia podmiotowi sektora publicznego stosowała określoną formę zawarcia umowy, można ocenić jako nadmierną ingerencję państwa, naruszającą zasadę samodzielności gmin. Implementacja do prawa polskiego dyrektywy 2014/24/UE spowodowała ustawowe określenie warunków, w których zamówienie udzielone przez podmiot prawa publicznego może być realizowane z pominięciem procedur przewidzianych dla zamówień publicznych. Dotyczy to w szczególności zamówień, w których obie strony należą do sektora publicznego. Pozwala to na przywrócenie racjonalnego wykorzystania zasobów publicznych w takich sferach jak utrzymanie porządku i czystości w gminach. Nie wyklucza to zastosowania przez gminę przetargu, ale zapewnia gminom możliwość wyboru, czy określone zadanie realizować przy wykorzystaniu zasobów własnych lub zasobów innego organu publicznego, czy realizować je w ramach otwartego doboru możliwości, opartego na rozwiązaniach wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies