Tytuł pozycji:
Badania satysfakcji użytkowników archiwów w świetle projektu Archival Metrics
Celem artykułu jest prezentacja celów, założeń i rezultatów zainicjowanego w Ameryce Północnej projektu Archival Metrics, w wyniku którego opracowano zestaw narzędzi badawczych umożliwiających archiwistom i pracownikom oddziałów rękopisów zbieranie i analizę opinii użytkowników na temat produktów i usług informacyjnych świadczonych przez archiwa. Ocenie klientów podlega m.in. działalność edukacyjna instytucji, serwis WWW, elektroniczne pomoce archiwalne, organizacja udostępniania zasobu i informacji. Na wstępie przybliżono zagadnienie budowania kultury oceny w instytucji. Następnie przeanalizowano piśmiennictwo dotyczącego projektu Archival Metrics oraz dokonano charakterystyki zestandaryzowanych formularzy ankiet, udostępnianych bezpłatnie na stronie przedsięwzięcia. Uznano, że wykorzystanie opracowanych narzędzi badawczych może pomóc w planowaniu działań służących poprawie jakości usług lub produktów oferowanych przez archiwa i odziały rękopisów bibliotek.
The aim of this article is to present the objectives, assumptions and results of the North American Archival Metrics Project. As a result of the initiative, a set of survey instruments was developed to support archivists and manuscript curators in collecting and analysing users' feedback on the services and information products provided by the archives and manuscript repositories. Users can evaluate: educational services, the repository website, online finding aids, access to holdings and information. At the beginning, the concept of a culture of assessment was discussed. Then, existing literature on the Archival Metrics Project was presented and standardised, validated questionnaires for user-based evaluation of archives were characterised. On this basis it was concluded that the survey instruments created by the Archival Metrics Project participants can help archivists improve the quality of user services and information products.