Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Kochać życie piękne i młode" : marksistowska i eugeniczna pedagogika Władysława Spasowskiego : założenia i krytyka personalistyczna

Tytuł:
"Kochać życie piękne i młode" : marksistowska i eugeniczna pedagogika Władysława Spasowskiego : założenia i krytyka personalistyczna
"To love a beautiful and young life" : marxist and eugenic education of Wladyslaw Spasowski : assumptions and personalistic criticism
Autorzy:
Legutko, Justyna
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
personalistic criticism
Władysław Spasowski
eugenic
pedagogika marksistowska
marxist education
krytyka personalistyczna
eugenika
Język:
polski
ISBN, ISSN:
15056872
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Linki:
http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PCh/article/view/PCh.2017.005/13939  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The aim of this article is to present the Marxist and eugenic pedagogy of Wladyslaw Spasowski. In his concept, Spasowski uses anthropological reductionism, rejects individuality and puts society above a person. In his opinion, work is the highest value with the power of creating people. In fact, the whole of his pedagogy is based on the concept of work. Upbringing and education have to prepare for the communist reality. He endorses social education in special institutions designed to inculcate socialist and collectivist ideals. Whereas religion education and family fostering are considered as harmful to children’s development. His educational affection is reserved for "admirers" of values he regards as true. Spasowski also supports the rationalization of reproduction and internationalization of upbringing. The school he proposes is similar to the Bolshevik’s school.

Celem artykułu jest ukazanie marksistowskiej i eugenicznej pedagogiki Władysława Spasowskiego. W swej koncepcji Spasowski stosuje antropologiczny redukcjonizm, odrzuca też indywidualność jednostki, nad którą stawia społeczeństwo. Za najwyższą wartość uznaje pracę, twierdząc, że stworzyła człowieka i na niej opiera całą rzeczywistość, w tym pedagogikę. Wychowanie i nauczanie w jego ujęciu ma przygotować do mającej się zrealizować komunistycznej rzeczywistości. Spasowski popiera wychowanie społeczne odbywające się w specjalnie przygotowanych instytucjach i wpajające ideały socjalistyczne oraz kolektywistyczne. Sprzeciwia się też wychowaniu religijnemu i rodzinnemu, uznając je za szkodliwe dla rozwoju, a swą wychowawczą miłość rezerwuje dla "wielbicieli" wartości, które sam wyznaje. Spasowski jest też zwolennikiem racjonalizacji rozrodczości oraz internalizacji wychowania. Szkoła, jaką proponuje, jest adekwatna do bolszewickiej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies