Tytuł pozycji:
Praktyczne zastosowanie kompetencji cyfrowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną
The aim of the study was to explore digital competences and liter-acy by students with moderate to severe levels of intellectual disorder. The study was conducted with the participation of middle school students from the Special School for Children with Disabilities No 3 in Krakow, with the use of participatory action research (PAR) method. It has been stated that all students use computers and most of them have a phone or a smartphone with the access to the Internet, Facebook remains the most used social media, YouTube is the most popular web service, and Interia is the most frequently visited web portal. Students enjoy using social networking sites to communicate with their parents, friends, carers, and often use dedicated apps for: watching movies and news, listening to music, shopping, looking for a job. Using modern technology motivates disabled students a lot.
W artykule przedstawiono wyniki badań kompetencji cyfrowych (informatycznych, informacyjnych i funkcjonalnych) uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Szczegółowa treść artykułu dotyczy identyfikacji sprzętu obsługiwanego przez osoby niepełnosprawne intelektualnie, wiedzy w zakresie wykorzystania zasobów Internetu oraz sposobu wykorzystania różnych aplikacji w życiu codziennym. Stwierdzono, że brak umiejętności czytania i pisania nie stanowi bariery, by uczniowie skutecznie wykorzystywali nowoczesne urządzenia elektroniczne.