Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

To defeat an epidemic, or on decadence in Serbian literature (the case of David S. Pijades novel "Strast")

Tytuł:
To defeat an epidemic, or on decadence in Serbian literature (the case of David S. Pijades novel "Strast")
Pokonać epidemię, czyli o dekadentyzmie w literaturze serbskiej (na przykładzie powieści "Strast" Davida S. Pijadego)
Autorzy:
Nowak-Bajcar, Sylwia
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
Serbian literature of the early twentieth century
homoeroticism
naturalizm
homoerotyzm
Eros i Tanatos
Decadence
Eros and Thanatos
dekadentyzm
Naturalism
femme fatale
literatura serbska początku XX wieku
Język:
polski
ISBN, ISSN:
18973035
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
http://www.ejournals.eu/Studia-Litteraria/Volume-12,-Issue-3/art/10702/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Powieść Davida S. Pijadego Strast z 1921 roku do dnia dzisiejszego odczytywana jest jako powieść naturalistyczna, wbrew obecnym w niej wątkom (pożądanie podporządkowane fatalizmowi natury – Eros i Tanatos, hedonistyczne przeżycie intensywnej chwili, wątek lesbijski sakralizujący miłość). W artykule wskazana została bezpodstawność takich klasyfikacji, której bezpośrednią przyczyną jest brak przyjęcia się w Serbii dekadentyzmu jako prądu literackiego albo układu światopoglądowego. Nowe odczytanie powieści Davida S. Pijadego poświadcza konieczność zweryfikowania utrwalonych i powielanych do dziś kształtu serbskiego modernizmu początków XX wieku.

Since its publication in 1921, David S. Pijade's Strast (The Passion) has been classified as a naturalist novel, contrary to its themes: passion as subordinated to the fatalism of nature: Eros and Thanatos, the hedonistic experience of an 'intense moment', the theme of sacred lesbian love. The article indicates that this classification is a mistake stemming from the lack of the decadent movement in Serbia, either as a literary current, or a worldview. A new reading proposed in this article calls for a revision of persistent views about the shape of Serbian modernism in the early twentieth century.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies